torsdag 29 mars 2012

Vatten i trädgården

Charlotte som har bloggen trädgårdsflow har uppmanat oss andra bloggare att göra ett inlägg om vatten i trädgården.
Själv älskar jag vatten och livet omkring det...jag har under mitt liv haft förmånen att ha 3 olika trädgårdar
och självklart en damm i var och en av dem.Vatten skapar liv och rörelse och gör trädgården spännande genom att det drar till sig mängder av fåglar, insekter, grodor och andra smådjur. Växtligheten runt dammen mår också bra av fukten och blir frodig och fin.
Här tänkte jag visa några varianter, både från min egen trädgård och från andras.
Man måste ju inte ha en traditionell damm, det finns ju så många sätt att tillföra vatten i sin trädgård... det räcker kanske med en fin balja med en liten mini-näckros( finns sorter som bara behöver 20 cm vatten)
Eller ett betong-tråg som man lätt gjuter själv.

 Här har vi låtit vattnet komma ur en kruka...det är lätt att gömma slangen bland alla växter..sedan rinner det ner för en liten bäck och ner i dammen...det är så härligt att lyssna på porlandet och småfåglarna gillar att duscha sig i vattenflödet.

 
 Den här dammen finns i Gamla Linköping...tycker om formen, lite formell...men växtligheten tillåts
vara lite rufsigt vild... en charmig blandning...sen är jag ju svag för statyer...


 Det här vattentråget av rostig plåt är helt underbart....så snyggt när växterna speglar sig i vattnets yta.
Fotot har jag tagit på sommarpaviljongen 2010


 Det här är ett bevis för att man inte behöver ha en damm för att kunna njuta av vatten i trädgården, den här installationen fanns på sommarpaviljongen 2010....så här skulle jag gärna ha det i min trädgård....jättemysigt!


Här är vår nuvarande damm. Här brukar Mr.Handyman ta sig en tupplur mellan snickeri-projekten!


 Det är så skönt att sitta på bryggan och titta på fiskarna som jagar runt efter föda och alla fåglar och smådjur som söker sig till vattnet. Vi har ett par Turk-duvor som varje morgon och varje kväll kommer och badar i dammen, det är så härligt att se när de skvätter och har sig!


 Här har vi förvaring av våra fiskar under vintern, kanske lite i minsta laget, ca:1000 l



Dammen är fin även på vintern, skapar lite spänning och karaktär. Vi har en liten pump med isstoppare till
de fiskar som blir kvar i dammen under vintern.(alltid några rackare som inte går att fånga på hösten)
Fler inlägg om vatten i trädgården kan du hitta på http://www.svenskatradgardsbloggar.se/

2 kommentarer:

  1. Hej Titti!

    Ohhhh vIlken fin damm ni har med brygga och allt. Härlig inspiration från andra ställen också!!!

    Får jag lägga upp länken i inlägget?!

    ha det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte! Kul att du tittade in! Visst får du lägga in länken, det är ju alltid roligt om man kan inspirera någon! Själv får jag jättemycket inspiration av din blogg, alltid roligt att se vad du hittar på härnäst!!!/ Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...