tisdag 13 mars 2012

Funderingar i vårsolen

Det har varit en helt strålande dag, solen värmde så skönt och vårfåglarna kvittrade i varenda buske.
Har varit ute och vårstädat i trädgården, klippt äppelträden och krattat grus. Några timmar räckte, känner att orken inte riktigt kommit tillbaka efter operationen, mina muskler verkar ha förtvinat helt.
Hoppas att de får sin fulla spänst snart för jag har många planer för sommaren.
Medan jag gick och pysslade, funderade jag lite på gårdagens inlägg hos Tankar från Trädgårdsmästaren.
Vad är egentligen en Engelsk trädgård? De flesta svenskar skulle nog svara en cottage garden, ett litet charmigt hus med halmtak, ett sk. chocolate-box house, och en lite vildvuxen trädgård med ett myller av mormors-blommor.
Men min upplevelse av en Engelsk trädgård är lite annorlunda. Under mina år i England bodde jag i ett viktorianskt radhus, med den typiska långsmala trädgården.
Mitt ideal ligger nog närmare den viktorianska trädgården, med lite inslag av art´s and crafts.
Vad ska den då innehålla?

Slingrande gräsgångar...

 Blommande buskar...
 Statyer....
 Vackra urnor och krukor...
 Rosor är ett måste....
 Härliga perenna rabatter...
 Ett växthus eller orangeri...
 Och en pergola....

Och så förstås en fiskdamm, formklippta städsegröna växter, hanging baskets och mycket annat!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...