onsdag 11 april 2012

Nya lampor och lite om tålamod.

Nu har jag fått lampor över min planteringsbänk, det blir bra arbetsbelysning men också bra tillskottsbelysning för mina frösådder. Jag har visserligen inte flyttat ner dem ännu, alla fröer står i matsalen för tillfället, det börjar bli lite trångt nu. Det är nog många trädgårdsentusiaster som känner igen sig där, man får kliva över eller fösa undan alla miniväxthus och sålådor så fort man ska gå förbi, men det gör man så gärna...eller hur?





Har märkt att man får mycket tålamod när man håller på med trädgård, och för mig som arbetar med demenshandikappade personer är det alldeles ypperligt att ha mycket tålamod, det hjälper mig att göra ett bra jobb...och hjälper mig att hålla mig lugn i besvärliga situationer och att ge den sjuke den tid han behöver.
Kanske borde det ingå trädgårds-skötsel i vårdutbildningar....så kanske den svenska sjukvården skulle bli lite trevligare och lite mer mänsklig...hur som helst så har jag också haft förmånen att få bygga upp en terapiträdgård på min arbetsplats, något som vi i början fick slåss för (det finns ju inga pengar till sånt) men som senare har kommit att bli väldigt uppskattat av både vårdtagare, anhöriga och personal.
Vi har flera gånger haft studiebesök från andra länder...så kanske trenden sprider sig även utomlands....alla borde få tillgång till en trädgård och få vistas ute i den friska luften!!!!

3 kommentarer:

  1. Vad fint du har gjort i ditt blomsterrum. Jag gillar din blogg, den är så inspirerande!

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni kikade in hos mig, och det är jätteroligt om jag kan ge lite inspiration till andra! Ser att det är många nya läsare fast jag bara bloggat en dryg månad nu. Vill gärna hälsa er alla välkomna!/Titti

      Radera
  2. Vilket härligt blomsterrum du har, bänkarna är jättesnygga i grått och svart, önskar jag hade nån som kunde snickra sånt åt mig/ Majsan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...