onsdag 16 maj 2012

Taklöksplanteringar


Har alltid gillat taklök. Man kan göra så mycket kul med dem och de är så lättskötta, bara man tänker på dräneringen,  för taklöken gillar inte för fuktig jord. Jag brukar lägga lite lecakulor i botten på krukan.


 Den här krukan med taklök fotade jag på Zetas...

 och den här också...

 En liten höstplantering med äpplen i zink-krukor, har fyllt nästan halva krukan med lecakulor och gjort hål i botten med hammare och spik.

Fröken groda har fått kuddar av taklök...
Här har jag inga lecakulor, bara en täckväv i botten, sängen dränerar sig själv eftersom den står på ben och vattnet bara sipprar ner i gruset under.
 Här en nyplantering av taklök i gamla dräneringsrör, ser lite glest ut men taklökarna växer snabbt till sig...

Hade tänkt lägga någon form av kross eller småsten mellan och omkring rören för att täcka jorden...men har inte bestämt mig ännu vad jag tänker välja.

Har 2 andra projekt på gång med taklök...mer om det längre fram./Titti



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...