tisdag 12 juni 2012

Dahlia



Häromdan fick vi besök av en väninna och hennes man som kommer från Kazakhstan. De är båda mycket intresserade av växter och trädgårdar så vi kom att prata lite om blommorna i min trädgård och de berättade att Dahlia heter Georgin i Kazakhstan. När de gått så googlade jag lite om Dahlia och upptäckte då att man förr kallade den Georgin även i Sverige, något som jag inte tidigare kände till.
Jag hamnade till slut på svenska Dahlia-sällskapets hemsida där jag fick lära mig lite mer om Dahlian.
Den hör till de korgblommiga växterna och härstammar från Mexico. Man använde den i medicinskt syfte och även i religiösa sammanhang.
1789 skickades några plantor från Mexico till botaniska trädgården i Madrid. 1791 fick den namnet Dahlia efter den svenske botanisten Andreas Dahl.
Från Madrid har den sedan spritts över hela Europa och den har förädlats och utvecklats så att det nu finns mer än 50.000 olika sorter registrerade!
Om du vill veta mer kan du gå in på www.svenskdahlia.se.








Tänk vad härligt det är med livet...varje dag lär man sig något nytt och intressant. Och nu har jag 4 veckors skön semester att se fram emot....helt galet underbart!!!/Titti


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...