lördag 16 juni 2012

Luktar som värsta pizzerian

Varje kväll går jag ut och sprayar mina funkia med vitlöksspray för att hålla sniglar borta från att knapra på bladen. Och vet ni...det funkar faktiskt...det trodde jag inte, men tänkte att jag måste testa ändå.
Det var i programmet Året i trädgården på Svt som de sa att vitlöks-spray hjälpte mot sniglarna.
Det var ju ganska enkelt recept så jag tänkte att det ändå är värt att prova...det finns ju inget fulare än en funkia som ser ut som en Sweizer-ost.
Här får ni receptet:

1 hel vitlök
1 l vatten
Krossa vitlöken lätt med en kniv, lägg löken i vattnet och koka i 5 minuter.
Sila och häll upp i en flaska, förvara i kylen.
Ta 1 msk blandning till 1 l vatten och spraya på och under bladen.

Vitlöks-sprayen retar nervsystemet på sniglarna så att de ger sig iväg.
Den dödar snigeläggen.
Använd gärna tillsammans med snigel-effekt eller liknande preparat.

                                                                     

                                                             

                                                 

                 

                                                                         

                                                               

                                                                     

                                                           
                                                                 

1 kommentar:

  1. Oj så många fina hostor du har! Den där Northern exposure var ju en riktig snygging!
    Majsan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...