torsdag 14 juni 2012

Utanför växthuset



Idag har jag pysslat i och utanför växthuset. Planterat lite växter i krukor och planterat ut alla småplantor i rabatterna.
Det enda som återstår att planteras ut nu är mina fuchsia-sticklingar.  Vet inte riktigt vad som hänt med dem men de ser så små och ynkliga ut i år...verkar inte som de vill växa ordentligt. Kanske beror det på att det varit så mörkt och dystert med alla tunga regnmoln som drar förbi ideligen. Men senaste dagarna har de börjat sträcka upp sig lite så jag hoppas att de tar sig, de får nog stå kvar i växthuset några dagar till.




 Tusenskönorna hänger fortfarande med...annars brukar de se lite hängiga ut så här års, men kylan har väl gjort att allt stannat upp lite...även förfallet, det tackar vi för, då får vi ju njuta av blomningen lite längre.
Så någonting gott var det ändå med alla dessa regn som svept över oss titt som tätt och vattna...tja det har man ju inte heller behövt göra så mycket! I alla fall inte utomhus.

 Här står de sista plantorna och väntar på att bli utsläppta i rabatterna, de har fått stå på avhärdning en liten stund varje dag sista veckan.

Min Styvklamatis Purpurea har börjat växa rejält de senaste dagarna och en hel del små knoppar syns, ska bli så spännande att se den blomma. Eftersom den inte klättrar som vanlig klematis så har den fått ett kraftigt stöd att luta sig mot och den fina Rhodendronbusken är så snäll och stöttar nykomlingen i rabatten.
Bladen är lite rödaktiga och det ser snyggt ut mot den lila färgen på Rhododendronbusken.

I morgon hoppas jag på fint väder, då har jag tänkt åka en sväng till Zetas /Titti


2 kommentarer:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor ser det godt ud.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha` en dejlig dag.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder!
    Ja frodigt är det här av allt regn men nu skulle vi uppskatta lite värme!

    Vilken fin färg det var på bladen på din clematis! Jag har lite clematsibekymmer inne hos mig, du kanske kan ta en titt och se om du kan reda ut begreppen åt mig...
    Hopas du kommer i väg till Zetas, det är ju supermysigt!!
    Kram Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...