måndag 8 oktober 2012

Så övervintrar jag Fuchsia

Jag läste nyligen om ett smart sätt att övervintra Fuchsia. Jag har tidigare försökt att övervintra dem inomhus i källaren, men resultatet har inte varit helt igenom lyckat. Har fått slänga de flesta plantorna och bara någon enstaka har överlevt. Därför tänkte jag testa detta i år:

Stapla gödsel/jordsäckar som på bilden.

                                  Fyll på med grenar i botten och sedan ett tjockt lager med löv.

 Klipp ner Fuchsian lite och skala bort alla blad.
 Lägg dem sedan bredvid varandra på löven och fyll på rikligt med löv så att de får ett bra skydd.

Lägg på en presenning ovanpå och stenar eller något annat tungt så att presenningen ligger säkert på plats.


                                  Det är bra om du har en medhjälpare som ser till att allt blir rätt!

Jag hoppas att den här metoden fungerar bra, verkar ju ganska enkelt och logiskt, och gödselsäckarna kommer ju till användning när jag ska gödsla på våren. Jag återkommer med en rapport till våren när jag vet resultatet av testet. Tills dess hoppas jag att mina små ballerinor sover gott bland grenar och blader.


                                                  Här är några av de små skönheterna.




                                        Ha det så gott!/Titti

1 kommentar:

  1. Härliga blomsterbilder! Dina ballerinor har så fina kjolar. Hoppas de klarar sig över vintern.
    Gunnel

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...