fredag 14 december 2012

Blommig fredag-min favoritblomma


Först tänkte jag...oj vilket enkelt tema! Men när jag började tänka efter så fann jag att det nästan är omöjligt att bestämma sig. Jag har ju så många favoriter!
Först tänkte jag på den gula liljan som jag tycker så mycket om och som doftar så ljuvligt!


 Men vid närmare eftertanke så blir det nog Dahlia som är årets favorit. Så stora och pampiga, och så lättskötta och blomvilliga trots allt regn under sommaren. Har flera olika men den här stora rosa gillar jag verkligen. Tyvärr minns jag inte namnet i skrivande stund, namnlapparna ligger ute i planteringsbordet under snödrivorna...känner inte riktigt för att kliva ut i kylan för att ta reda på det heller...ni förstår nog, eller hur?




Här är en lite mindre sort som också är söt. Tacksam att pynta och göra små stilleben med. Även de namnlapparna ligger under snötäcket! Slarvigt nog! Men sån är jag-en slarvig pedant-eller en pedantisk slarver-välj själv!




Tycker att de ser ut som godis eller något slags rosa fluff-fluff! Man får nästan lust att smaka lite...
Känner ni...doften av sommar och sol och salta vindar? Härligt! Underbart! 
Bara 171 dagar kvar så är det sommar igen...yippie!!!/ Titti


Fler bidrag till Blommig fredag hittar ni på bloggen Bland rosor och bladlöss


21 kommentarer:

  1. Den liljan var fin!!ag har inga Dahlior i min trädgård...än.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder du visar. Kul att hitta till dig, är nu en följare. Kraam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia! Välkommen som ny följare! Roligt att du tittar in hos mig!/Titti

      Radera
  3. Känner sommarvärmen, eller var det en pust från kakelugnen..
    Jag behöver nya dahliaknölar i vår. Mina gamla har frusit bort.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Åååååå, GEORGINER:):):) Jeg elsker dem rett og slett!!

    SvaraRadera
  5. Så vackra dahlior du visar. De ser ju ut som bakelser...Av de sensommarblommande är det nog också min favorit. Det är så svårt att bara plocka ut just en enda blomma!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fina och somriga bilder.Börjar längta.
    Ha en fin helh.Gunsan.

    SvaraRadera
  7. Så vackra dahlior! Jag är lite dålig på dem, glömmer gräva upp dem när det blir kallt i tid ... men de är vackra! Och så fint du har dekorerat med dem. Och liljan är också härlig, visst är det svårt att välja!

    SvaraRadera
  8. Dahlior är nog en av mina absoluta favoriter också. Förr tyckte jag den var lite för mycket men nu bara älskar jag den.
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Ser så mumsiga ut att de skulle passa på en tårta!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  10. Härligt med positiv energi..... Bara 171 dagar? Det är ju ingenting ...typ bara 5 löningar ;) Fast allvarligt...det går väldigt fort och snart är det dags igen.
    Dahlior är fantastiska och jag har alldeles för få så nästa år blir det annat.

    Må gott i helgen!

    SvaraRadera
  11. Säger detsamma yppi... ser verkligen fram mot våren. Får nog erkänna att den enda blomman som jag inte kommer att ha i min trädgård är Dalia. Tycker de är så fina hos andra men det bara inte går hos mig. Det är ju rätt bra att inte alla vill ha samma växter annars blev ju alla trädgårdar snarlika.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Vilka trevliga bilder du visar! Jättefina blommor, jag är också väldigt förtjust i Dahlior.
    Ha en fin helg,
    Carina

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder! Gillar också liljor, och dahlior
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  14. Jag gillar också Dahlior. Har ett 80-tal knölar i jordkällaren. Vilken jättefin rosa du har där. Men den lite mindre tillsammans med betongrosorna var mer min färg, ljuvlig. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Vilka fina dahlior! Gjorde ett försök med en maffig planta i år igen med de brukar inte trivas hos oss utan tynar bort. Nu står krukan i jordkällaren och jag håller tummarna.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  16. Fantastiskt fina bilder med ljuvliga blommor.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Härligt!
    Hur många dagar är det tills våren är här?
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  18. Underbara favoriter och bilder.

    Kram

    SvaraRadera
  19. Mmmm. Dahlior är lite fläskigt mycket roliga tycker jag. Fina bilder!

    SvaraRadera
  20. Nu fick jag dahlialängtan... så vackert!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...