fredag 4 januari 2013

Juni 2012-tillbakablick

Om jag skulle beskriva Juni månad med ett enda ord skulle det absolut bli "Regn". I stort sett hela Juni regnade bort,  men till midsommar kom solen några dagar och värmde upp oss. Men det finns ju fördelar med regn också. Trädgården var grönare och frodigare än någonsin förr! Och vattna behövde vi ju inte göra!



Här är det underbart att sitta och filosofera under paradisbusken!

Flocknävan är en av mina favoriter i trädgården!

Den brokbladiga Weigelan blommar hela sommaren ända in i Oktober!

I Juni kom våra nya stolar till bryggan. Vi hann inte använda dem många gånger under sommaren pga. allt regn. Vi får väl hoppas att denna sommar blir lite soligare.

Fröken Passiflora  började blomma, som mest hade hon 71 knoppar.

Gullregnets månad.

Utanför växthuset samlas klöver, trumpetblomma, alunrot och en kwanzo variegata.

Oj så underbart det är när schersminen blommar i Julias hörna.

Alla dahlior började blomma i slutet av månaden.

Det är så skönt när allt vårarbete är överstökat och hela trädgården är rensad och klar!

Några utflykter hann vi med i Juni. En regnig dag åkte vi till Gustavshill. Det regnade både på resan dit och hem, men just när vi kom dit sken solen en stund och vi njöt av alla fina växter i plantskolan.

Två turer till Zetas trädgård hann vi också med. Här finns så mycket att njuta av. 




I Juni började jag spraya alla mina funkior med vitlöks-spray för att hålla sniglarna borta. Det fungerade verkligen och plantorna var snygga och prydliga utan snigelhål så länge jag fortsatte spraya.
 Jag upptäckte också att det höll koltrastarna borta från mina taklökar. De brukar annars roa sig med att dra ur dem ur krukorna. Jag kommer definitivt att använda sprayen även detta år. Här kan du hitta receptet.


Det är så härligt att bara kunna gå ut och plocka några buketter att sätta på bordet. Om det regnar ute så har man ändå lite fägring inomhus att njuta av! Ja, det var Juni det! Nu jobbar jag helg så nästa inlägg blir nog på måndag. Då blir det en del bilder från Öppen trädgård som vi besökte i Juli.
Ha en trevlig helg allesammans!/ Kram Titti


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...