måndag 14 januari 2013

Oktober-December 2012-Sista tillbakablicken


Oktober började mild och skön. Man började invaggas i en falsk känsla av att denna vinter inte skulle bli så hemsk som de senaste vintrarna har varit...men hu som man bedrog sig! Det visade sig bli en riktig vargavinter i år också.


Jag tycker om de mustiga färgerna som blir på hösten. När perennerna börjar säcka ihop och bli genomskinliga och lite slemmiga, då är det härligt att fylla på med ljung i olika färger så att man får något nytt att titta på. 


Klättervildvinet har en underbar höstfärg!


Här har jag nattat mina fucchsior och gjort ett lite vemodigt moodboard över Oktober.


En bit in i Oktober kom snön och överraskade oss, jag hann ta in alla växter som skulle övervintras men inte alla pyntsaker, de gömdes snabbt i snön!



Makens cykel står fortfarande fastfrusen i snödrivorna.


På lusthusets tak bildas ett vackert mönster när snön lägger sig.



Jag hann i alla fall skydda alla uppstammade växter. Här har jag klätt benveden med säckväv och fyllt med torra löv. Ser rätt kul ut när de fått lite snö på toppen. Som lollipops med socker på!






Nu är allt gömt under ett vitt täcke i väntan på våren.  Ett trädgårdsår har gått till ända. Ett nytt trädgårdsår har grytt. Med många nya projekt och idéer.
Med många plantor att plantera och fröer som ska sås. Förhoppningsvis också flera trädgårdsbesök hos andra duktiga trädgårdsmänniskor. Under de år som jag haft bloggen har jag insett hur otroligt många duktiga, kreativa trädgårdsmänniskor det finns i vårt land (och i andra länder också) När jag kikar in hos alla er andra så förundras jag av alla vackra trädgårdar och alla fina arrangemang och alla finurliga idéer och tips! Man lär sig något nytt varje dag! Och det är väl det som är så härligt med trädgårdsarbetet. Det finns alltid något nytt runt hörnet, något att glädjas åt. Livet blir aldrig tråkigt!

Och med det är det slut på tillbakablickar! Nu blickar jag framåt istället!
Kram Titti




6 kommentarer:

  1. Så mange fine bilder du har tatt! Dine snøbilder var så fine. Spesielt det med mønsteret på lysthuset!
    Ha en fortsatt fin mandag!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag inte alls tycker om snö, men så här på bild ser det ju mysigt ut./Titti

      Radera
  2. Å så flotte bilder, jeg liker sommer og blomster best men snø-bildene dine er veldig kreative og fine.
    Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Marit! Sommaren är bäst!/Kram Titti

      Radera
  3. Så härliga bilder. Jag älskar hösten med den höga klara luften och gärna lite sol förstås....men men man råder ju inte över vädret så ibland blir det som hos dig, eller ja nästan alltid, man överraskas av snön...konstigt, likadant varenda år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde man inte bli så överraskad, det finns ju något som kallas för väderleksrapporter...men vem lyssnar på dem när det är så härligt ute i trädgården. Så blir det som det blir. Det blir i alla fall spännande att se vad man hittar när snön väl börjar tina bort! Det som göms i snö...du vet!/Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...