onsdag 20 februari 2013

Före och efter


Det är roligt att jämföra bilder från när vi flyttade in i huset och hur det är nu efter de 6 år vi har bott här. Jag tänkte börja med nedre trädgården. Det enda som fanns här var egentligen bara ogräs och en ganska miss-skött gräsmatta. Och fullt av nunneört och scilla.


Vi fick börja med att rensa bort ogräs och gödsla gräsmattan rejält.



Vi grävde bort mängder med gräs-svål för de nya rabatterna och lade kantsten närmast gräset. 




För att skärma av och ge lite höjd satte vi upp spaljéer i hörnan. Det gör att inte hela trädgården syns med en gång utan man måste gå runt hörnet för att se den nedre biten. Vildvinet till höger i bilden har jag börjat klippa ungefär som en häck och nu är den grön och tät och fin. De fula betongplattorna som syns längst ner till höger har vi tagit bort och fyllt på med samma grus som finns på baksidan. Det  ger ett lite lugnare intryck när det är samma beläggning runt hela huset.






Rabatten runt statyn är egentligen den enda riktigt soliga platsen så här har vi planterat rosor, salvia, kantnepeta, rudbeckia och temynta. Här växer också vitpytta och oregano som har självsått sig. Hade först tänkt att ta bort den men det såg så otroligt charmigt, rufsigt ut, precis som i en cottage-garden, och det är ju precis den känslan jag vill ha i min trädgård. Så oreganon får stå kvar. Den luktar ju så gott också, kan inte låta bli att röra lite vid den varje gång jag går förbi.


Här under paradisbusken började vi på en ny rabatt i höstas. Här har vi planterat liten flocknäva och mängder med alliumbollar. Jag ser verkligen fram mot försommaren och hoppas att det ska bli precis så ljuvligt som jag hade tänkt! Och det är ju härligt att ha en bänk här, så att man kan sitta och njuta av hela härligheten!


Nu börjar det faktiskt likna den bilden jag hade i mitt huvud första gången vi var och tittade på huset. Det är så roligt att se det färdiga resultatet av allt arbete man lägger ner. Och hela tiden läggs det till några nya detaljer som förändrar och förbättrar. Jag har några nya idéer som jag tänkte genomföra i sommar om hälsan håller i sig.  Men det får ni höra mer om längre fram!

Kram Titti



8 kommentarer:

  1. Wow! Vilken skillnad och så underbar din rabatt är:) det är skapandet så är det roligaste med trädgården. Att förändra, göra fint, på sitt eget vis och se trädgården bli sån som i drömmarna!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint det har blitt! Det er gøy med sånne før og etter bilder. Da ser en virkelig forskjellen.

      Klem Marit

      Radera
    2. Visst är det kul att se skillnaden år från år. Det är så härligt när det blir ungefär som man tänkt sig./ Kram Titti

      Radera
    3. Jag håller med dig, det är skapandet som är det roligaste, egentligen inte det färdiga resultatet, även om det också är trevligt. Men färdigt blir det ju aldrig riktigt, man ändrar ju lite vart år./Kram Titti

      Radera
  2. Vilken underbar trädgård du har! Tänk att det går att få till det så fint!
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, era snälla kommentarer värmer. Hoppas att svara-funktionen fungerar som den ska igen. Jag ser att mina tidigare kommentarer inte hamnat där de ska av någon dunkel anledning./Kram Titti

      Radera
  3. Hei.
    Du har forvandlet hagen til en oase, det ligger mye jobb bak dette ser jeg.
    Det er artig å se før og etter når det blir så fint.
    God kveld fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit, visst ligger det mycket arbete bakom, men det är ju kärt besvär, eller hur? Det finns ju inte något roligare än att få planera och genomföra arbetet i sin trädgård. Men visst känns det i ryggen ibland!/Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...