tisdag 19 februari 2013

Månadens favoritväxt-Februari


Till favoritväxt i februari har jag valt en Dvärgsyren, Syringa meyeri "Palibin". Jag motiverar mitt val enligt följande:

1: Den har en vacker klot-formad krona som är snygg året om.
2: Den doftar helt underbart!
3: I Maj-Juni får den vackra rosa/violetta blommor
4: Om man klipper bort de överblommade klasarna kan den ibland blomma om på sensommaren!
5: Det är ett litet träd som är lättplacerat och lättodlat.
6: Den får vackra höstfärger.



Jag tycker om den runda formen på kronan.  Efter blomningen varje år klipper jag ner den lite för att den ska hålla sig tät och fin! Förmodligen är det därför sensommarblomningen har uteblivit senaste åren. Jag har 3 exemplar i min trädgård, en som är planterad i en rabatt och två som står i tunnor. Den som står i trä-tunnan har stått i samma tunna i 12 år och blommar lika fint fortfarande, det enda jag gör är att gödsla med ko-gödsel på våren och benmjöl på hösten. I övrigt klarar den sig med lite vatten då och då. Verkligen en tacksam växt!



Den är fin även på vintern!



Underbara blommor som doftar!


Fler favoritväxter hittar du hos Anna Vattenkanna
Kram Titti







8 kommentarer:

  1. Fina bilder och fint val! Kombinationen rund form och ljuvlig doft passar mig alldeles förträffligt. En sådan får det bli till våren:-).

    Ha en fortsatt fin vecka. Hälsar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ett härligt litet träd! Ha en skön vecka du också!/Kram Titti

      Radera
  2. Flotte bilder fra hele året! Jeg har også denne, men min står plantet i bakken. Det er en kjær plante. Jeg likte spesielt godt ditt vinterbilde av den.
    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt med växter som är snygga även på vintern. Jag måste nog bli bättre på att planera in det till nästa säsong!/Kram Titti

      Radera
  3. Jag tycker också att den här syrenen är fin. Vi har två stycken och jag försöker klippa tillbaka dom efter blomning. Trots det börjar dom bli lite stora tycker jag, få se om jag kan klippa in den mer det här året. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det verkar som att de tål ganska hård beskärning. Hoppas det går bra med era träd också./Kram Titti

      Radera
  4. ett mycket fint litet träd
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Så fin den är. Hoppas min också blir lika fin, för jag köpte en vit för några år sen, men den kanske måste flyttas. För den ser inte riktigt ut att trivas där den står.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...