måndag 4 mars 2013

Nu gror det...


Idag har jag planterat om sticklingar av Pelargon och Fuchsia. Och de flesta fröer har börjat gro, i morse tittade Svartögat upp ur jorden och mitt hjärta tog ett skutt av glädje.

 Jag har satt både den vanliga Thunbergia alata och "African Sunset". De ska jag ha på baksidan tillsammans med olika Tagetes, Sammetstagetes "Glow" och "Jolly Jester" och Tagetes "Ursula Golden Yellow". 

Har också beställt sticklingar av Palettblad "Brons Age" och "Caipirina", Batat "Purple" och "Light Green", Parakrasse" Peek-A-Boo" och Nemesia "New Papaya".

 Det kommer alltså bli solnedgångens färger här på baksidan av huset. Passar ju bra eftersom vi har sol här ända till 21:00 på kvällen. Kan riktigt se det framför mig när solens sista strålar glöder på växternas blad och blommor...oj vad jag längtar!


2 blomsterstegar med hyllplan emellan får bli första anhalten för fröerna. När de kommit igång ordentligt får de flytta ner till blomsterrummet där det är lite svalare.

Det kommer in ganska mycket ljus här men det räcker inte riktigt så vi har monterat växtlampor under hyllplanen som ger ett dagsljus-liknande sken. 

Här tittar Thunbergian upp, i bakgrunden växer Svansfjädersgräs "Pony Tails"


Min Novemberkaktus har fått vårkänslor och blommar igen!

Har fått ett litet citron-träd av maken, tyvärr ramlade 2 frukter av under transporten, de får nu ligga som dekoration istället.

Ha en skön vecka!
Kram Titti

10 kommentarer:

  1. Så fin hylle du har spirene dine i! Det kommer nok til å spire og gro bra når du har fått opp tilleggslys. Sitrontreet var flott!
    Ha en fortsatt fin dag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst märker man skillnad med extra-belysningen,jag ser på sticklingarna vilken fart de får och de blir kraftigare med mörkare blad, så visst behövs det!/ Kram Titti

      Radera
  2. Så glad man blir när växterna tittar upp. Idag, alldeles nyss när jag kom hem så sprang jag in och tittade på mina nyaste frösådder och blev bubblande glad när jag såg att den första kronärtskockan stuckit upp! Jag fattar precis hur du känner.... :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir som en liten baby som man går och tittar till så ofta man kan, glädjen är stor när det börjar gro!/Kram Titti

      Radera
  3. vilken fin fröhylla
    ja nu är det roligt när allt gror
    jag har sått 2sorters Palettblad som har grott ser verkligen fram i mot att se hur de kommer att bli
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Palettblad är verkligen en härlig växt som är lättskött och effektfull med sina vackra blad! Har haft de ute i krukor under flera år nu, dem vill jag inte vara utan!/Kram Titti

      Radera
  4. Härligt med sol så sent på kvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, på sommaren är det skönt att sitta där och mysa! Men just nu är det inte mycket till solsken!/Kram Titti

      Radera
  5. Härligt när det börjar spira. Såg du adressen till köpstället för bl a Irisar i GB som jag skrev.? Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte hunnit kika in hos er sista dagarna! Ska genast göra det. Tack!/Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...