söndag 7 april 2013

En sorglig historia...


Det var en underbart skön eftermiddag igår, solen värmde så skönt och mycket av snön smälte bort under dagen. Jag fick för mig att det var dags att väcka upp mina små Fuchsior ur vintersömnen. Jag har ju tidigare berättat om ett sätt att övervintra Fuchsia som verkade värt att pröva, du kan läsa om det här.

När jag började plocka bort täckningen som bestod av presenningar och löv så for det plötsligt ut massor av stora råttor och några mindre möss, de snodde runt mina ben och in bland buskarna på bråkdelen av en sekund och jag blev så rädd att jag nästan ramlade baklänges ner i kompostbehållaren. Det tog en stund innan jag fattade vad som hänt, jag är inte rädd för råttor annars men jag var inte riktigt beredd på rått-attacken! Därnere bland löven hade de sovit gott i vinter och ni kan ju gissa vad de hade tagit till natta-macka innan de lade sig! Mina stackars Fuchsia-raringar är inte vad de varit! Jag hittade 4 som inte var uppätna och söndertuggade, de har jag tagit in och planterat om i ny jord, vi får väl se om de tar sig.
En Rosmarin hade klarat sig och en annan planta som jag inte minns vad det är, får väl se när plantan får blad vad det kan vara för något.
                          
                         


I minne bevarade...sörjda och saknade av Titti med make samt barn, barnbarn och vänner. Begravningen har ägt rum i stillhet! Blommor emottages med tacksamhet, kaffe bjuds på i bersån framåt vårkanten för alla sörjande.











Jag är glad att jag inte hade alla mina Fuchsia därute, jag har 23 plantor inomhus som alla snart kommer att börja blomma. Så jag får väl glädja mig åt det istället för att gräma mig över de stackare som gått hädan.
Det är ju så det är med trädgårdsbestyren...det är både sorger och glädjeämnen!

Men lite ledsen är jag nog i alla fall.

Kram Titti

12 kommentarer:

  1. Beklagar sorgen.
    "Det finns en tid att föda och en tid att dö, en tid att plantera och en tid att rycka upp det planterade"- Så säger den store Trädgårdsmästaren

    SvaraRadera
  2. Men så trist! Odjur är dom, fast de behöver ju mat de också... Tur att du hade många kvar inne. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trist! Men jag är ju djurvän så jag får väl glädja mig med råttorna som fick en ovanligt skön vintervila!/ Kram Titti

      Radera
  3. Så trist det er med dine fuchsia! Men godt at du hadde mange inne da!
    Jeg hadde før veldig mange fuchsia, men ble lei dette med overvintring. Nå er kjelleren full av andre overvintringsplanter, så summen av planter er konstant ;-))

    Ha en fin kveld.
    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite jobbigt med övervintringen, men jag älskar ju Fuchsia så då får man ta det onda med det goda!/ Kram Titti

      Radera
  4. Men kunde de inte nöjt sig med körsbärskärnor, fuchsia är väl inte gott!?Jag anar att fuchsiasorg är lika drabbande som koisorg. Hoppas att de du haft inne blir extra fina i år som tröst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det hoppas jag också! Men jag tror Koi-sorg är värre än Fuchsia-sorg! Vi miste 5 stora Koi förra året och jag sörjer fortfarande!!!/ Kram Titti

      Radera
  5. lite väl dyrt och fint att ha som nattamacka
    usch för råttor och möss
    tur att du hade en del plantor inne
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tur! Jag tänker nog inte bjuda dem på Fuchsia nästa år också, en gång räcker!/ Kram Titti

      Radera
  6. Vilka elaka råttor! Jag har inte heller lyckats övervintra mina, packade in dom i garaget men dom var stendöda efter den kalla vintern. Jag har inget bra frostfritt ställe. Så det blev nyinköpta sticklingar nu. Ha det bra!
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att man kan köpa nya när de gamla faller hädan./ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...