onsdag 10 april 2013

Litet fynd på Lidl


Igår slank jag in på Lidl och hittade Liljor och Iris för 12:95. Vilket fynd! Det kan man ju inte motstå, så några påsar fick följa med mig hem. När jag kom hem hade maken köpt 50 tulpaner som han förärade mig. Jag hade inte någon vas som klarade alla 50 så nu står det tulpaner lite varstans här i huset! Så härligt vårligt det blir med några blommor på bordet. Det tröstar lite när man går här och längtar efter vårvärmen.




Iris Blue Magic är inte härdig, så jag kommer nog att sätta dem i kruka.
Den har en underbar blå färg som jag inte kunde motstå!

Den vackra Liljan Dimension föll jag pladask för...vilken härlig färg!
Nu hoppas jag att den kommer att trivas lika fint som de gula Liljorna som jag har på innergården, de är också köpta på Lidl för några år sedan.




Nerine Bowdenii har jag inte provat förut. Den ska tydligen vara svår. Jag googlade lite och fick reda på att bästa sättet är att plantera i kruka, lökarna planteras trångt i en blandning av 1 del sand och 2 delar jord, plantan måste stå mycket soligt och varmt och bör inte vattnas mer än en gång i veckan, kanske ännu mer sällan. Den blommar sent på säsongen och är inte härdig, måste förvaras inomhus under vintern. 


Nu ska Oliver och jag ut på vårspaning!

Ha det gott!
Kram Titti

10 kommentarer:

  1. Hoppsan, Titti, det verkar som att jag har missat några av dina tidigare inlägg. Fy för de där mössen, jag är inte rädd för dem, men när de flyger på en sådär utan förvarning, ja då hade nog jag givit upp ett tjut i högan sky! Låter ändå som att du kommer att få en mängd vackra fuchsior ändå, eftersom du hade sparat några inomhus. Härligt med primulorna i glas....jag har haft fullt sjå med att få mina att överleva sedan i julas....några har strukit på foten, men än så länge finns det tre st kvar....om nu bara våren ville komma snart, så jag kan börja gräva!
    En liten fråga: Vad hade du gjort som gjorde att du fick 50 tulpaner? Fniss...det låter ju helt sagolikt att bara få det sådär helt apropå, men du var säkert värd det.
    Njut nu av tulpanprakten och glöm de där uslingarna som var gnagda på....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte gjort något speciellt för att förtjäna tulpanerna, möjligen kan det ha att göra med att maken fick frukost på sängen både lördag och söndag, annars vet jag inte!/ Kram Titti

      Radera
  2. Så heldig du er som fikk 50 tulipaner! Snill mann du har :-)
    De irisene er vakre, men litt vanskelige å få til her. De tåler ikke så mye kulde som det er så klarer seg ikke her om vinteren. Men de er veldig flotte! Det er lett å la seg friste i butikkene nå for tiden mens vi venter på våren :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den Irisen klarar sig inte här heller, jag får nog ta in den under vintern för den är inte härdig. Men om man har den i kruka så är det ju inte så svårt att ta in den, utom att det blir ännu mindre plats i källaren, där det redan är fullt av övervintrare! Men är man en trädgårdstok så är man.../ Kram Titti

      Radera
  3. Vilka fina tulpaner du fick av gubben,
    vist är det kul med sånna fina och billiga fynd,
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland har man tur och gör små fynd! Ha det så bra du också!/ Kram Titti

      Radera
  4. Lidl överraskar ibland. Fina fynd du gjorde! Fina tulpaner du hade fått också. Nu ska vi tro att värmen kommer snart.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg i väderprognosen att det ska bli lite varmare, jag hoppas att de har rätt för det är verkligen på tiden!/Kram Titti

      Radera
  5. Så härligt att ha blommor lite varstans i hemmet! Och lökarna, de var ju nästan gratis! Kanske borde ta en sväng till Lidl...

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här års är det underbart att ha lite blommor inomhus så blir väntan på våren uthärdlig! Ta du och titta in på Lidl det kan det vara värt!/ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...