onsdag 24 april 2013

Månadens favoritväxt- April


Det är bråda dagar nu, allt ska rensas, luckras och gödslas! Växter ska klippas ner och bindas upp och en del som inte klarat livhanken under den stränga vintern ska grävas upp och slängas. Alla krukor och urnor ska fyllas med Penséer och andra läckra vårblommor! Allt ska städas och krattas och snyggas till. På kvällarna är man så trött att man värkbruten stapplar upp för trappen till sovrummet och ramlar raklång i sängen...inte går det att sova med en så öm och värkande kropp heller...ja, nu minns jag hur det brukar vara så här års...tänk vad man glömmer fort ändå! Men ändå är det så underbart och härligt att äntligen få sätta igång ute i trädgården, längtan har ersatts av handlingskraft och man erövrar trädgården bit för bit. Innergården är klar och halva nedre trädgården.

 Den här dagen fick jag till skänks, skulle egentligen suttit på en tråkig konferens hela dagen men den blev inställd pga blockad...oj vad ledsen jag blev...nu var jag tvungen att vara i min trädgård hela dagen istället, stackars mig!

Nåväl...nu var det ju månadens växt som skulle väljas. Jag har velat lite hit och dit men bestämt mig för Kungsängsliljan.



Det här exemplaret står planterat i en kruka framför växthuset.
 Jag har flera plantor vid dammen men de har inte kommit så långt ännu.

Kungsängsliljan blev älskad av hela svenska folket när Hannu Sarenström i programmet Gröna rum för många år sedan kröp omkring på alla fyra och utstötte lyriska läten över denna lilla blomma. Kommer ni ihåg?
 "En Fritillaria...Jag tror jag dööör...är den inte vansinnigt söööt?" 


Fler härliga favoritväxter hittar du hos Anna Vattenkanna

Ha en skön trädgårdsvecka
Kram Titti






20 kommentarer:

  1. men Åhh! Titti, stackars dig som inte fick sitta på en konferens utan vara tvungen att vara ute i den eländiga trädgården och få ont i ryggen ;)

    Våra värkande ryggar är ett gissel och jag tror jag har åkt på en inflammation efter helgens arbete. Men det är som det är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt, varje vår får man ont i muskler man inte visste man hade! När ska vi lära oss att ta det lite lugnare?/ Kram Titti

      Radera
  2. Skönt att få en bonusdag....här regnar och blåser det för fullt, så inget utomhusjobb här inte...har istället fikat och eldat i kaminen....mysigt det med.
    Härligt val, de är allt läckra...jag hittade några bakom skjulet, blev så glad så....fast det var förra året, kan ju hoppas man får se dem i år också:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sitta inne och fika är ju inte så dumt det heller! Det kommer nog bättre dagar framöver!/ Kram Titti

      Radera
  3. Jeg forstår at du har travle dager! Det er så mye som skal gjøres på en gang. Nydelig fritellaria du viser. De er så vakre.
    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de söta med sina små rutiga blommor!/ Kram Titti

      Radera
  4. De är ju sååå härliga. Mina egna runt dammen har bara påbörjat sin resa men jag hittade även en liljebagge som kröp runt bland liljorna...Usch! Visst är det skönt att äntligen komma igång efter den långa vintern. Fin sida du har och här blir jag kvar :-)

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, de är otrevliga de där små röda krypen! Har redan likviderat 6 stycken i år! Välkommen som följare, Therése!/ Kram Titti

      Radera
  5. Underbart val av favoritväxt i april.

    Absolut minns jag Hannu i Gröna rum. Hans enorma smittade glädje över växter det är inget man glömmer :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fin liten växt, med sina små nickande klockor och sitt skira växtsätt!/ Kram Titti

      Radera
  6. Så fin den är! Jo, visst minns jag Hannu. Underbart teveprogram.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir glad bara jag tänker på hans lyriska kommentarer, det är verkligen äkta växtglädje!/ Kram Titti

      Radera
  7. Å ja de har fine klokker og mønster, mine har tittet opp av jorden men ingen blomster ennå.
    Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  8. Visst är de söta med det fantastiska rutmönstret! Hoppas dina blommar snart så du får njuta av de små skönheterna!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Ruteliljen er et praktfullt kunstverk synes jeg. En klar favoritt:) Jeg plantet dem ifjor og håper de titter opp av jorden nå i vår. Får nyte dine i mellomtiden:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den ett mästerverk, ett konstverk av den store Designern! Hoppas dina också kommer upp snart!/ Kram Titti

      Radera
  10. Inget dåligt byte du gjorde där! Det är inte bara värken som håller en vaken på nätterna, även allt man ligger och funderar på man vill göra.
    Kungsängsliljan är verkligen söt!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  11. Det är sant, ibland mal tankarna så att det är svårt att komma till ro. För det är ju så roligt att få genomföra sina idéer i trädgården och spännande att se hur det blir när det blir klart./ Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Kungsängslilja är en stor favorit hos mig också (fast jag har vita). Men ännu är det långt kvar till dom blommar här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vita är ju jätte-söta de också! Mina som växer vid dammen har inte heller börjat blomma ännu, men man ser ju att det är på gång i alla fall. Den som väntar på något gott.../ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...