söndag 28 april 2013

Månadsbilder- April


Lite i sista minuten kom jag på att jag glömt lägga in månadsbilderna för April. Även om värmen kom denna vecka och det har varit soliga, härliga dagar så har inte grönskan riktigt kommit igång ännu. Här och var tittar gröna blad upp ur den svarta jorden.  Det mesta verkar ha klarat vintern men en och annan växt har dukat under, bland annat flera rosor. 


Relax-skylten på bänken har inte kommit upp ännu och det ser fortfarande kalt och trist ut, men om några veckor är det grönt och frodigt igen, och Guldhumlen kommer att börja slingra sig upp för stolparna på bänken.



Inte kan man tro att den torra Paradis-busken kommer vara full av rosa blommor om en dryg månad!

I den här slänten växer det fullt av blå nävor(Rozanne) men än syns de inte till.

Planteringshörnan på baksidan helt ostylad! Krukorna ska målas om med svart färg från Zetas och det ska planteras sommarblommor i solnedgångens färger här. Statyn ska få komma upp på planteringsbordet tillsammans med lite pyntsaker.


Det lilla lusthuset har fått Penséer i lådorna och äntligen har en ny trädgårdsflagga inhandlats, den förra blåste sönder i höstas. I urnorna växer Penséer och Tusensköna.

Jag lyckades faktiskt hitta Penséer som matchade blommorna på flaggan!

Här framför växthuset ser det fortfarande trist och ostädat ut. Det blir bättre när det kommer ut lite krukor med sommarblommor! Växthuset har jag inte heller städat ännu, det får vänta några dagar till för jag har fått en förkylning och måste kurera mig lite först innan jag orkar fler stordåd.

Inte mycket grönt i halvmånerabatten heller. Statyn ska få komma ut och stå i skuggan av Dvärgsyrenen. Några stackars vårlökar har börjat titta upp lite försiktigt. De första krokusarna blev uppätna av Rådjursligister!

De torra grenarna i bakgrunden tillhör Vildvinet, man anar lite gröna bladanlag, men annars ser det rätt trist ut just nu!

Härligt med den blå himlen och de knotiga äppelgrenarna! Buren ska snart få sällskap av några vårblommor men än så länge hänger den tom och ensam på en gren.

Nu ska jag lägga mig på soffan och läsa trädgårdstidningar tills jag kryar på mig från förkylningen. Sedan blir det Trädgårdstoppen ikväll.

Ha det så gott!

Kram Titti



4 kommentarer:

  1. Ja du nog är det lite ostädat både här och där just nu även här, det är lite kyliga vindar så jag törs inte ta ut så mycket eftersom jag inte är på kolonin varje dag än.
    Men snart såå.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här, kyliga nätter och ganska blåsigt på dagarna. Så man vågar inte sätta ut frösådder och sticklingar riktigt ännu./ Kram Titti

      Radera
  2. Så flott hage du har! Litt rot er helt normalt å ha i drivhuset, så du er ikke alene om det. God bedring, og ha en fin kveld.
    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så här års är det lite oreda, men det brukar lösa sig så småningom, man måste ju inte göra allt på samma dag! Tack för krya-på-dig-hälsningen./Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...