onsdag 17 april 2013

Som ett paket på posten...


Igår kom äntligen pluggplantorna från Plantbutiken! Jag borde egentligen vilat på eftermiddagen eftersom jag skulle jobba natt, men plantorna behövde genast komma i jord, så det var bara att ställa sig och plantera dem. När det var klart var hela köket besudlat med jord och krukor, sedan kom det delikata problemet var jag skulle ställa alla plantor. Jag var tvungen att stuva om och flytta runt tills allt fick plats. Sedan skulle det röjas upp och städas, och maken blev omsider hungrig och ville ha mat och plötsligt var det dags att åka iväg till jobbet. Gissa om jag var trött i morse när jag kom hem! Det flimmrade för ögonen och jag vinglade runt kvarteret med Oliver innan jag slutligen helt utmattad fick sjunka ner i paulunen med en liten lycklig voffsing på armen. 

Fina kraftiga pluggplantor, väl förpackade!



Härlig färg på de här palettbladen!


Det börjar bli lite trångt i matsalen! Men den snälla maken gnäller inte över det som tur är. Han är så förstående så!

Här står de nu planterade och klara. Det här är vad jag köpte:

Sommarljus "Rosyjane"
Tvillingsporre "Breeze Coral"
Rabatteternell Microphylla
Nemesia" New Papaya"
Palettblad "Brons Age"
Palettblad "Caipirinha"
Jätteverbena
Alunrot "Blackberry Jam"
Batat "Purple"
Batat "Light Green"
Brokig Jordreva
Silvernjurvinda
Njurvinda "Emerald Falls"
Parakrasse "Peek-A-Boo"



Pony Tails, olika sorters Svartöga, Physalis, Törnrosas kjortel och olika sorters Tagetes står här och trängs i hyllan!


Nu börjar det bli fullt även i källaren, så det ska bli skönt att få ut några plantor till växthuset. Men det ska städas först och förhoppningsvis blir det snart lite varmare på nätterna. Jag funderar på att köpa en frostvakt så att man är på den säkra sidan. Det är lite pyssel med allt som växer och gror men oj, så härligt det är. 

Ha det så gott!
Kram Titti



10 kommentarer:

  1. Ja, det är ju det som är dilemmat när man köper plantor sådär...att de ska ner i jorden!
    Nu får du sova gott efter nattarbetet....och mysa med lille OLiver.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är kärt besvär och man glömmer allt arbete när man ser hur fint det blir i trädgården i sommar!/ Kram Titti

      Radera
  2. Så flotte planter du fikk i posten! Jeg likte veldig godt de store sink kassene du viser på bilde nr. 3 nedenifra med håndtak. De var veldig fine. Jeg har flyttet ut alt fra kjelleren, har "bare" igjen at som er her i huset. Jeg ser med gru at de melder om - 2 natt til lørdag, så det er ikke slutt på nattefrosten helt her. Ha en flott dag!
    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fina zinklådorna har jag köpt på Plantagen för några år sedan. De är väldigt praktiska när man ska flytta runt bland växterna. Vi ska också få minusgrader några nätter till så jag väntar med att sätta ut plantorna i växthuset./ Kram Titti

      Radera
  3. Heisann!
    Så godt i gang du er kommet!
    Vet ikke når det skjer her, for jeg må ligge på sofaen med en liten katt sovende på maven - en stund framover. Jeg har fått streng beskjed å holde meg i ro av legen!
    Men litt såing av noen frø kan jeg vel kanskje tillate meg! Det er så herlig å se det spire og gro.
    Lykke til med dine vekster ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog den bästa medicinen mot det mesta, att få hålla på med sånt som växer och gror gör en friskare och gladare! Hoppas du snart är på benen igen!/ Kram Titti

      Radera
  4. Oj,vad mycket fina plantor du har
    jag önskar att jag hade ett växthus att flytta ut alla plantor till
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt med ett växthus även om det är aldrig så litet! Och växterna mår ju bra av att komma ut dit så fort som möjligt. Sen doftar det ju så underbart i växthus, bara det är ju härligt./ Kram Titti

      Radera
  5. Uj,uj! Vilken tur att sängen var ledig i alla fall från småplantor;)))!
    Jag förstår att du måste ha varit slut efter ett sådant 'maratonlopp';)))!Men, med så många härliga växter kommer din trädgård att likna ett paradis! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som jag hoppas på, om jag nu lyckas hålla liv i alla plantor fram till sommaren. Men jag pratar snällt med dem varje morgon och kväll!/ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...