söndag 12 maj 2013

Allt blir grönt och skönt!


Oj, så fort det går nu! Värmen får allt att explodera, och man kan nästan se hur det växer minut för minut! Jag jobbar natt hela helgen så jag missar ju mycket, men jag tog en liten runda i morse innan jag gick och lade mig. På ett dygn har träden fått grönska, och allt är så där skirt och vackert som det bara kan vara så här i maj. Det är verkligen ljuvligt nu!


Syrenerna bakom lusthuset har fullt med knoppar...jag längtar tills de börjar blomma och fyller hela innergården med sin underbara doft!


Perennerna bakom dammen börjar titta upp, det verkar som om det mesta har klarat vintern.


Gräset som var så torrt och trist för några dagar sedan börjar nu bli grönt.
Och buskar och träd har fått lite grönska. Jag älskar den här första ljusa grönskan som alltid får mig på gott humör! Längst bort i trädgården har Forsythian börjat blomma.


Lavendel och Penséer utanför boden.


Ormögat har börjat blomma.


Massor av Vitsippor i år!


Narciss Mount Hood


Jag älskar när Ormbunkarna rullar ut sina blad, lite i sänder!


Alla Pioner är på gång! Det ska bli spännande att se om de blommar i år. Jag fick ett tio-tal plantor från två gamla trädgårdar för två år sedan, men ingen av plantorna blommade då så jag vet inte alls vilka sorter det är, bara att det är riktigt gamla sorter, så det blir spännande att se vad det blir !


Jag fick tips på någon blogg att de hade Hosta "White Feather" på Odla. nu så jag beställde därifrån och då råkade jag händelsevis snubbla över tangenterna så att det kom med lite annat också, än det som var tänkt! En Höstflox"Sherbet Blend", Strandiris "Chartreuse Bounty", Hosta "Mama Mia" och lite annat, så fredagseftermiddagen ägnades åt att kruka in dem så får de växa till sig lite innan de hamnar i någon rabatt.


Jag visade ju förra veckan en bild på något lustigt som tittade upp ur jorden. Jag kände inte alls igen det jag såg, men nu ser jag att det är en Mukdenia "Crimson Fans".



Det är så mycket att glädja sig åt nu, så man blir nästan lite rusig och förvirrad!
Nu har jag bara en natt kvar sen har jag ledigt en hel vecka...härligt!

Kram Titti





12 kommentarer:

  1. Såå fint det är, jag älskar också den skira gröna grönskan och dom olika gröna nyanserna. Vi har haft växtmarknad på Torekällberget i dag så nu är jag trött. Ha det bra /Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så tråkigt att jag missade det! Men jag har ju legat och sovit bort dagen. Ha en skön kväll! Kram Titti

      Radera
  2. Ja, nå har det blitt grønt fort. Det er så vakkert når bladene kommer ut. Dine hvite narcisser er så vakre!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen vackert nu! Man vill stanna tiden lite så man hinner njuta!/ Kram Titti

      Radera
  3. Så härligt det ser ut hos dig och så långt allt kommit! Mmmm, pioner är något att fröjdas över....läste någonstans att pioner behöver ingenting....de trivs ändå...sådant gillas av mig:)
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja, visst är det underbart med Pioner...ju fler desto bättre! Till sommaren hoppas jag kunna ta in ett helt fång av snitt-Pioner och njuta av dem inomhus också!/ Kram Titti

      Radera
  4. Vad fint du har det i trädgården. Jag gillar dom vita narcisserna, såna vill jag ha! Ha en härlig fortsättning på somrigheten :-) Kram
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de var faktiskt riktigt fina, jag ska nog ta och köpa fler till hösten!/ Kram Titti

      Radera
  5. Hei Titti.
    Her var det mye fint på gang, så nydelige blomster du har fått i hagen din.
    Er det hvite store påskeliljer ,,lekkert,, og ormegrass har jeg også plantet i stein-bedet mitt, de er så flotte i alle sine stadier.
    Du har en veldig fin hage, kos deg og ha en fin mandag.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är verkligen härligt nu när allt händer på en gång! Mycket att njuta av nu. Ha en skön måndag-kväll!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Vilken fin narciss den vita är. Visst blir vi yra av att äntligen få annat än kyla . Härligt för dig med en vecka ledigt. Antagligen får du uppleva en riktig sommarvärme då:)!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen härligt att vara ledig just nu, man vill ju bara vara ute hela tiden och pyssla i trädgården i det underbara vädret!/ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...