torsdag 9 maj 2013

Det går framåt


Sakta men säkert går det framåt med trädgårdsbestyren! Jag försöker dela upp arbetet och gör lite varje dag nu. Igår hade vi fisk-släpp, en av årets höjdpunkter! Det firades med fika i lusthuset på sedvanligt vis. Det är så härligt att sitta och titta på när de hoppar av lycka när de äntligen får komma ut i det fria.



Tulipa Turkestanica har börjat blomma, tycker så mycket om de små näckros-liknande  blommorna och det bästa av allt är att de får vara ifred för rådjuren.


I år  har jag planterat Tomaterna i svarta plasthinkar, inte så snyggt, så jag har klätt dem med säckväv och lindat ett hampasnöre runt...tycker det ser härligt lantligt ut!


Här står en massa krukor och väntar på att bli svartmålade, sen ska här växa Dahlia, Iris och lite annat!


Härligt med 3 dagar ledigt! Ska försöka så klart i kökslandet i morgon och kanske klippa gräset för första gången i år. Det finns en hel del kvar att göra så man behöver inte sitta och rulla tummarna!

Ha en skön helg!
Kram Titti

17 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Titti!
    Vilket härligt inlägg full av energi och inspiration!
    Dina krukor ser fina ut. Jag har varit inne i samma tankar men blivit avskräckt hur dyrt juteväv/säckväv är. Dessutom finns det inte att köpa som metervara. Var har du köpt ditt tyg? Jag har också många krukor att klä.../Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den på rulle på Plantagen, tror inte det var så dyrt. Jag tror det är menat att täcka rosor och liknande med väven, men det går utmärkt att använda den så här också./ Kram Titti

      Radera
  3. Krukkene dine med kjempefine! Plastpotter har aldri vært pene, så det var smart å kle de med noe utenpå. Koselig å sette fisk ut i dammen. Hvordan klarer de seg i forhold til katter? Vil ikke de prøve å fange de? Der jeg bodde før hadde jeg en liten hagedam, og prøvde meg på å ha koier der. Men de ble spist av naboens katt :-(
    Ha en skjønn helg!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi har aldrig haft problem med katter, däremot har vi haft besök av snokar som jagar fisken, men det var i vår förra trädgård. Ha en skön helg du också, Marit!/ Kram Titti

      Radera
  4. Vilken bra tradition med fisksläpp och fika.Jag förstår att de hoppar av glädje, vem gör inte det när sommaren kommer indundrande i full fart! Tomaterna kommer säkert att växa fint, men jag funderar på varför de svarta hinkarna blev snyggare i jute när krukorna ska bli svarta? Hoppas du får en riktigt skön helg med mycket utetid och trädgårderande :)

    SvaraRadera
  5. Jag är helt enkelt inte så förtjust i plasthinkar, så det kändes bra att få dölja plasten med säckväv. Lerkrukor däremot gillar jag, både naturella och svarta(det är alltså lerkrukorna som ska målas svarta, jag kanske var lite otydlig där...förlåt)Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt med juteväven runt hinkarna. Man ska du måla dina fina terrakottakrukor? Härligt inlägg! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte måla dem svarta, alla krukor är olika så om de blir svarta ser det lite mer enhetligt ut, sen tycker jag det svarta passar växterna så fint. Jag använder Zetas svarta färg som är både dryg och snygg!/ Kram Titti

      Radera
  7. Tänk vad tråkigt om inte trädgården fanns, då skulle man verkligen rulla tummarna varje dag... Fina fiskar, jag har inte så god hand med dem så jag har övergått till grodor, dom sköter sig själv :-)
    Kram
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grodor är ju inte så dumt det heller! Jag älskar grodor, inte bara prydnads-dito, utan även den hoppande, levande sorten. Tyvärr äter våra fiskar upp grodorna så fort de visar sig, så de blir inte så långlivade i våran trädgård./ Kram Titti

      Radera
  8. Oj så mycket du hinner och värst vad dina tomater blivit sotra!
    Du har både vår, sol och varmt ser jag.
    Verkar härligt!
    Ha det fortsatt gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har haft sommarvärme hela veckan! Vet inte varför tomaterna blivit så stora i år, kanske var det bättre jord än vanligt...de har faktiskt börjat blomma redan, annars brukar de inte blomma förrän i slutet av juni./ Kram Titti

      Radera
    2. Blomma? Redan? Det var minst sagt HÄFTIGT! Lyckliga du....jag har inte ens börjat ana en blomknopp i mina tomatplantor....

      Radera
    3. Du får väl prata snällt med dem, eller hota om de inte lyder! Det brukar funka!/ Kram Titti

      Radera
  9. Som svar på din söta kommentar hos mig: "Såklart vi gör, vi kämpar på som bara den! Men inte risar vi ihop inte, inte sådana här krutgummor!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, vet inte, efter flera dagars rensande känner jag mig minst sagt risig. Får nog be gubben skicka mig på spa eller nå´t!/ Kram igen! Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...