fredag 10 maj 2013

Innergården nu och då


Tänkte fortsätta visa lite före- och efter-bilder på trädgården. Idag blir det lite bilder från innergården. När vi köpte huset fanns en stor grusad parkering med plats för 6 bilar. Men eftersom vi bara har en bil och inte tycker att parkeringsplatser är så snygga, så bestämde vi oss för att bygga ett plank längs med huset för att skärma av och få lite innergårds-känsla, så parkeringsplatserna försvann i ett nafs! Jag har alltid varit så förtjust i innergårdarna som finns i mindre städer som tex Trosa och Mariefred. Det blir sådan härlig atmosfär där innanför planken, sådan frodig grönska och den där lite intima känslan av avskildhet. Sedan ville vi ha en damm och en liten brygga, där vi kunde sitta och kika ner på fiskarna.


När bryggan var klar så tjärade vi den, det luktade så gott hela första året.


Bakom bryggan byggde vi ett plank för att skärma av mot vägen.


I den här hörnan kändes det lite tomt. Till en början visste vi inte riktigt vad vi skulle göra här, men sedan kom vi på att vi kunde sätta växthuset här.



Jag är väldigt nöjd med det lilla växthuset, förutom att det går att odla i det så har det också gjort att vi fått lite rums-känsla här på innergården. Det kändes naturligt att sätta soffgruppen här, det blev en riktig myshörna!


Även om växthuset är ganska litet så gillar jag att hålla på att pyssla härinne, det är något speciellt med lukten i växthus, det doftar så ljuvligt!


Det lilla lusthuset i smide är jag så förtjust i, det ger lite höjd här på den annars så tomma grusplanen. Här bjuder jag alltid maken på eftermiddagsfika när han kommer hem från jobbet. Härifrån har man bra utsikt över dammen och kan se när fåglarna kommer och tar sitt eftermiddags-dopp.


Jag gillar vyn från de små fönstergluggarna i lusthuset, det blir nästan som små tavlor!



Jag gillar även den grusade planen, dels tycker jag det är snyggt mot grönskan, sedan är det perfekt med grus när man som jag är hörselskadad, jag slipper få hjärtinfarkt av rädsla när folk kommer in på gården utan att jag sett dem, jag hör nämligen knastret i gruset ganska bra.


Förra året skaffade vi en stor klocka i smide, jag tycker att den passar bra här på den vita väggen.





Så här såg halvmånerabatten ut för tre år sedan. De tre små plantorna längst bak till vänster är de gula liljorna som jag köpte på Lidl för 16 kronor. Förra sommaren hade de över 150 blommor, helt underbart!




Salvia, Rosor och Rosenskära, så vackert och lite romantiskt!




Bredvid entrén står ett litet träd i en gammal whisky-tunna, det är en Salix "Hakuro Nishiki", den har stått här i 5-6 år och verkar trivas bra! Jag klipper den lite varje vår och ger den benmjöl på hösten och kogödsel på våren, i övrigt sköter den sig själv.


Bakom dammen har vi anlagt en frodig rabatt med fuktälskande växter. Bla flera olika Funkia, här med Höstsilverax "Brunette".


En del gräs växer också här.


Den här Flocknävan älskar jag, den breder ut sig lite varje år och nu har den omringat lyktstolpen och börjar krypa ut i gruset...lite härligt busigt...sådant gillar jag!


Ja, det var innergården. Längre fram ska jag visa er bilder från nedre trädgården, men det tar vi vid ett senare tillfälle.
Ha en riktigt skön helg!
Kram Titti




14 kommentarer:

  1. Vilken underbar innergård du har, det är nåt visst med dom tycker jag med.
    Hoppas att simmaren blir fin i år så blommar det lika härligt då.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på en bättre sommar än förra året! Den var ju inte så kul med allt regn. Men just nu har vi i alla fall härligt sommar-varmt, så man får passa på att njuta!/ Kram Titti

      Radera
  2. Så vakker hage du har! Det er jo så fint med det lysthuset ditt :-) Et sånt kunne jeg godt tenke meg å ha selv. Det er en romantisk hage du har ja, og det er bare så flott! Ha en herlig helg!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Marit! Jo, den är nog lite romantisk, i alla fall lite gammaldags(precis som jag själv)vi har ju försökt behålla den härliga stämning som finns i gamla trädgårdar. Huset är från 30-talet och jag vill att trädgården ska kännas som den varit så här sen dess, även om vi gjort det mesta helt nyligen./ Kram Titti

      Radera
  3. Där han ni ett härligt rum! Jag håller med dig, det är verkligen något speciellt med små innergårdar. Så inbjudande och ombonat ni fått till det och de många olika sittplatserna är toppen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna! Det har faktiskt blivit så mysigt som vi hoppades på, och även om trädgården är ganska liten så behövs ju många sittplatser så att man kan njuta av grönskan!/ Kram Titti

      Radera
  4. Så ombonat och fint du/ni har skapat. Innegård är något alldeles extra med speciell miljö. Trevligt tänkt med många sittplatser!/Anja

    SvaraRadera
  5. Ja, vi njuter av vår innergård, som du säger så blir det en speciell miljö eller stämning därinne. Känslan av att vara lite privat, kanske. Sittplatserna är härliga, men ska jag vara riktigt ärlig så sitter vi inte still så värst länge!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Hei Titti:)
    Sååå vakkert det er i din innerhage...jeg har nå rullet opp og ned mange ganger og bare nyyyyt synet:)
    Takk for herlig inspirasjon:))

    SvaraRadera
  7. Vad glad jag blir att du tycker om bilderna, och tack för de snälla orden! Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Åh vilka underbara miljöer och sittplatser du har skapat i din trädgård! Precis min smak!
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Carina! Jag blir jätte-glad att du tycker om vår innergård, vi tycker själva så mycket om den och njuter av att vara här! Ha en skön lördagkväll!/ Kram Titti

      Radera
  9. Åååh, vilken ljuvlig trädgård! Nu blir jag verkligen avundsjuk! Du har fått till det så vackert och härligt, innergården, tänk den där go´a känslan och alltid blir det lite varmare där...myyyys....och dammen....och växthuset....och "lusthuset"....ja riktigt avis blir jag men blir glad för din skull. Tack för att vi fick se.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Underbart! Grattis till en mysig och ombonad trädgård!
    Tack för titten.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...