måndag 6 maj 2013

Luktviolen blommar


Nu blommar Luktviolen...så underbart! Man måste gå dit och sniffa lite varje dag! Den doftar precis som barndomens violpastiller och plötsligt poppar massor av barndomsminnen upp i sinnet...lustigt hur dofter kan påverka och mana fram minnen på det sättet!


Scillan blommar både här och där i trädgården.


Fler julrosor har börjat blomma.


De blå Bollvivorna har slagit ut vid damm-kanten.


Och den förvildade Nunneörten invaderar trädgården med hundratals små plantor.
Den fanns i trädgården när vi flyttade hit, det vore roligt att få veta vad det är för sort. Kanske någon som vet?



Det här blev jag lite osäker på vad det är för något! Kan det vara Mukdenia "Crimson Fans" eller är det en Pärlbräken som tittar upp? Minns inte att jag såg de små stänglarna förra året, det blir spännande att se vad det är som kommer upp.
Uppdatering: Det var Mukdenia som tittar upp, så nu vet ni!




Förra vinterns Hyacinter har börjat blomma. Jag blev förvånad att alla lökarna blommade redan första året. Läste någonstans att det tar några år innan de kommer igång. Kanske är det benmjölets förtjänst!



Det är mycket att glädja sig åt nu, jag tar små promenader i trädgården flera gånger om dagen för att se vad som kommit upp sen igår. Nu har Björkarna fått musöron så jag ska klippa Rosorna idag. Och fiskarna ska få komma ut i dammen som är rensad och klar sedan några dagar. Och det är dags att så i kökslandet...så nu hinner jag inte sitta här vid datorn längre för det är mycket på gång nu!

Kram på er!

Titti

12 kommentarer:

  1. Jag vill oxå att mina nunneörter ska "poppa upp" lite vartsom. Men har bara ännu mina kontrollerade plantor som glädje (har bara bott hos mig i 2 år). Dom är såå välkomna, älskar dom.
    Hoppas du får en fin dag och att rosorna visar sin uppskattning över den ans de får istället för att riva upp händerna på dig.

    Solkram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen Nunneörten, tänkte skaffa mig fler sorter så småningom. De är så tacksamma växter, och så här års är det ju trevligt att ha lite blommor i de annars så tomma rabatterna!/ Kram Titti

      Radera
  2. Åh vad glad man blev över ditt glada och positiva inlägg....verkligen känner hur det spritter i kroppen och med längtan efter att få ut och fortsätta....jag har i och för sig varit ute hela helgen men det har ju blåst så förtvivlat att det varit riktigt svårt när man skulle rensa och gräva...det var så att "renset" flög iväg till nästa ställe....här är inga musöron än, längtar dit, men någon gång kommer väl värmen även hitåt?!
    Ha en underbar dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch för blåsten, här har vi också haft riktigt blåsigt i helgen, men idag har det varit lugnt och skönt igen och ca:20 grader...härligt! Hoppas värmen kommer till dig också!/ Kram Titti

      Radera
  3. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Hyasinthene var fantastiske i fargen. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med navn på den planten. Dine juleroser er så vakre :-)

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den lila tyckte jag verkligen om. Men jag har inte känt någon doft ännu, det ser jag fram emot, Hyacinter doftar ju så underbart!/ Kram Titti

      Radera
  4. Åja...luktviolen er sååå nydelig...den står også i blomst hos meg nå:)
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart! Ha en skön vecka du också!/ Kram Titti

      Radera
  5. Ja nu är det mycket som ska göras i trädgården,
    jag har sått de flesta grönsakerna idag känns i rygg och ben att man har krupit omkring på marken
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man glömmer lätt på vinterhalvåret hur mycket det känns i kroppen när trädgårdssäsongen väl sätter igång! Man har ont både här och där!!! Ha det så bra du också./ Kram Titti

      Radera
  6. Visst är det härligt nu nya blommor dyker upp varje dag och gör en glad.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den bästa tiden på året, nu vill man bara njuta! Ha det så gott!/ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...