måndag 13 maj 2013

Morgonrundan och Tagetes-tips


I morse när jag kom från mitt nattpass gick jag en tur i trädgården. Det var ett ljuvligt väder, solen sken och fåglarna kvittrade i varenda buske! Hackspetten satt och trummade på en gatlykta och ekorrarna sprang upp och ner för trädstammarna. Ett duvpar tog sitt morgondopp i dammen och koltrasten höll sin serenad i körsbärsträdet. Medan Oliver rullade sig i de ny-gödslade rabatterna så gick jag en inspektionsrunda! Jag älskar det härliga ljuset som är så här tidigt på morgonen, färgerna blir liksom lite klarare och skarpare.





Jag älskar Bollvivorna som blommar så fint just nu!


Efter blomningen tänkte jag dela dem så att jag får fler plantor att sätta ut i nedre trädgården. Jag vill ha dem överallt i trädgården, de är ju så ljuvliga.


Jag hade tänkt köpa en vit Bollviva också efter att ha sett den på någons blogg. Till min stora förvåning och förtjusning så står det redan en vit Bollviva och lyser så vit och fin vid bäckfåran! Jag hade helt glömt bort att jag skaffat mig en förra våren. 


Daggdroppar på daggkåpans blad...då förstår man varför den heter som den gör!


I det lilla växthuset är det numera fullt både på hyllorna och på golvet/marken. Om värmen håller i sig så kan jag nog börja plantera ut alla sommarplantor redan nu i veckan. Då blir det mer plats i växthuset.


Nu till ett litet tips!


Mina Tagetes Ursula hade blivit för långa och rangliga så jag toppade dem för 4-5 dagar sedan. Jag hade läst någonstans för länge sedan att det går att ta sticklingar av toppskotten så jag testade och satte dem i vatten. Nu några dagar senare är det fullt av rötter...så nog funkar det alltid.  Nu ska de få komma i jord och hamna i växthuset i några veckor så har jag fler Tagetesplantor att plantera ut! Toppen!



Nu börjar min lediga vecka och jag ska försöka njuta i trädgården så mycket jag kan!

Ha en skön vecka!
Kram Titti

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig - morgonljuset är verkligen speciellt och klädsamt för den fräscha grönskan. Bra tagetestips!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oooh, du menar inte att du är ledig en hel vecka efter jobb?! Härligt!
    Jag håller fullständigt med dig om att bollvivor kan man inte få för mycket av, inte vivor överhuvudtaget! Nu på våren är man ju som tokig i att få lite blomsterfägring! Ska också försöka dela på mina gamla plantor.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Varje gång jag ser bollvivan så tänker jag -Den måste jag köpa ...men av någon anledning blir det aldrig av. Måste skärpa mig.
    Hoppas du får en härlig trädgårdsvecka framför dig.

    Solskenskram / Therése

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker lund du har!/Anja

    SvaraRadera
  5. Så flott tips! Det var virkelig smart å sette de i vann slik at de får røtter med en gang. Du er ikke alene om å glemme hva du har kjøpt forrige året, for sånn er det her også ;-) Ha en skjønn uke.

    Klem Marit

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...