måndag 3 juni 2013

Hosta-me like!


Ja, när jag säger att jag gillar Hosta så menar jag de som växer i trädgården, inte hostan som kom i förkylningens släptåg! Den är inte riktigt lika kul. Men nu börjar vi må lite bättre igen och det är hopp om livet. Jag tog en liten kvällstur för att inspektera vad som hänt sen igår. Jag upptäckte att Hostorna har vecklat ut sina blad och står där och ser så charmerande ut att jag bara måste gå in och hämta kameran. Och vitlöks-sprayen! Sniglarna har också börjat vakna och några små knaprade hål gjorde att jag insåg att det är dags att ta upp kampen igen! Det är bara att plocka, plocka, plocka och spraya, spraya, spraya!!!  Jag sprayar vitlöksspray medan jag sjunger för mig själv: "Lilla snigel akta dig...nu ska jag mörda dig"


 



Mina Physalis-plantor har redan fått frukter, oj så spännande det ska bli att få smaka på den första frukten! Detta är ju premiär i Physalis-odling för min del!



Tomatplantorna har redan vuxit upp i växthus-taket och både blommar och har fullt med små körsbärstomater på sina grenar. Annars brukar jag inte få tomater förrän i juli, har ingen aning om vad jag gjort annorlunda detta år! Kanske tog jag lite för mycket ko-gödsel i jorden när jag planterade dem, eller så trivs dem bättre i plasthinkar än i lerkrukor...jag vet inte riktigt.


Jag upptäckte en lustig sak idag...någon har lagt in bilder från min blogg på Pinterest, blev riktigt förvånad när jag plötsligt såg vår bod på en bild där. 
Istället för att bli arg så väljer jag att bli smickrad över att någon gillade mina bilder så mycket att de gjorde sig så mycket besvär.


Hoppas ni alla får en skön och solig vecka!
Kram Titti


13 kommentarer:

  1. Så fine, særlig den som har selskap av forglemmegei:) Jeg har måttet bruke litt tid på å like hosta, men nå går det bra:) Det blir tomater i lange baner hos deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, det blir nog massor av tomater i år! Härligt, för året innan var det inte mycket sol så tomaterna hann inte bli klara./ Kram Titti

      Radera
  2. Så mange flotte hosta du har! Ja, det er først nå at mine har begynt å slå ut bladene. De er så trege, for de vil ha skikkelig med varme før de kommer med blader.

    Du kommer til å få en flott tomatavling i år!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så underbart när Hostorna vecklar ut sina blad! Har precis planterat några nya plantor idag,bla. "White Feather", ska bli spännande att se hur de blir!/ Kram Titti

      Radera
  3. Inte det minsta kul då sniglarna äter på/upp växterna så spraya på du bara. Skrattar då jag läser din passande sångtext :=)

    Alltid gott med egenodlat.

    Har ingen aning om vad Pinterest var för något så jag blev tvungen att googla :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte lätt att hålla reda på alla nymodigheter som kommer! Men Pinterest är rätt kul att kika på, man får väldigt mycket inspiration alldeles gratis!/ Kram Titti

      Radera
  4. Så flotte de er, nydelige grønnfarger og sjatteringer på bladene.
    Tomatene dine er blitt flotte planter, snart kan du høste dine egne ,,nam nam,,
    Klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkia är verkligen härliga med alla sina granna färger, de kan man nog inte ha för många av i sin trädgård! Jag längtar efter att få smaka de första tomaterna, de smakar som godis när de är solvarma!/ Kram Titti

      Radera
  5. Oj då det lät inte bra, jag tycker nog att man skall fråga först.
    Menar du att vitlöksvatten hjälper mot sniglar?? Jag hade det till såna där larver som fanns på träd ett tag. det ser allt bara så härligt ut i din trädgård.
    ha en fin vecka.
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitlöks-sprayen gör jag själv, lovar att lägga in receptet igen de närmaste dagarna!/ Kram Titti

      Radera
  6. Åh så fina Hostor du har. Och vilken vacker kombination av de tre olika varianterna.
    Vitlöksvattnen? Hur gör du det? Funkar det? Väldigt nyfiken på detta... Sniglarna är en pest hos mig!
    Kram Eira

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eira! Vitlökssprayen funkar verkligen! Lovar att lägga in receptet!/ Kram Titti

      Radera
  7. Får verkligen önska krya på dig....jag harjobbat för första dagen idag...helt slut efteråt...men på måndag kanske jag är bättre???
    Ha en skön nationaldag.
    Kram ♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...