onsdag 5 juni 2013

Vitlöksspray mot sniglar-Recept


Här kommer receptet på vitlökssprayen som jag använder mot sniglar. Den verkar fungera mot andra skadeinsekter också och jag tyckte förra året när jag började använda sprayen att växterna blev frodigare och friskare. Det verkar som om rådjuren inte var så förtjusta i den heller så jag brukar spraya mellan raderna i grönsakslandet. En sak till, Koltrastarna brukar roa sig med att dra ur taklökarna i mina små arrangemang, men sedan jag sprayat även på taklöken så har de fått vara ifred.

 Receptet har jag fått från Engelska programmet Året i trädgården som gick på Svt-Play förra året.

1 hel vitlök (inte bara en klyfta utan hela löken)
1 l vatten

Krossa vitlöken lätt med en kniv, lägg i vattnet och koka i 5 minuter. Låt det svalna. Sila och häll upp i en flaska( tex en gammal pet-flaska)
Förvara i kylen( håller hela sommaren)
Ta en matsked blandning till en liter vatten, blanda och spraya på och under bladen.




Jag använder en spray-flaska som man kan pumpa upp trycket på och sedan bara trycker på en knapp. Det är ganska jobbigt för armen om man ska spraya för hand, särskilt om man har många växter som ska skyddas. Sådana här flaskor finns på Plantagen, Jula och många andra ställen och kostar bara några tior.









Det finns så många vackra blad att njuta av och det är ju trevligt om man slipper stora hål eller tuggmärken på dem. Jag tycker att sprayen fungerar alldeles ypperligt, men man måste spraya varje kväll hur trött man än är, det är bara att ta spray-flaskan i högsta hugg och sätta igång och spraya...det är det värt.

En stor kram!
Titti


1 kommentar:

  1. Tusen takk for flott oppskrift! Den skal jeg skrive ned. Jeg er ikke plaget med snegler her, men antar at det er bare et tidsspørsmål før de dukker opp her også. Da kan det være kjekt å ha en sånn flott oppskrift. Jeg forstår sneglene, for jeg er heller ikke glad i hvitløk ;-)

    Så flotte hosta du har!

    Klem Marit

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...