fredag 12 juli 2013

Gjuta i betong


Nu har betongplattorna "brunnit" i två dygn och igår tog maken loss dem ur formarna och vi kunde konstatera att de blev mycket bättre än vi hade hoppats på. Det är första gången vi (läs maken) prövar att gjuta i formar.  Jag insåg ganska snart att det är lite för tungt jobb för en "klenis" som mig, plattorna är rejält tunga och att blanda bruket krävde också sin man, maskinen som maken använde för att blanda bruket gick på högvarv, och efter den första omgången gav den upp helt och maken fick åka och köpa en ny maskin!

Formen till den stora grå plattan kommer från www.former.nu
Den övre till höger är gjuten i en plastlåda som det varit kakor i, sedan har vi bara tryckt ner ett funkia-blad. Det ser nästan ut som en fossil!


Den här formen har vi beställt från realflame.se, jag gillar den här typen av gammaldags kantsten.
Nu ska vi bara patinera plattan så att den ser antik ut.


Vi har använt pigment i bruket, därför är plattan lite rödare.


Jag ligger lite lågt med allting nu för jag har kommit in i ett Meniérs-skov och mår inte så bra. Det är vila som gäller då.

Ha det så gott i sommarvärmen!
Kram Titti


4 kommentarer:

  1. Så vakre ting du lager! Jeg har så lyst til å prøve, men tror at det er for tungt for meg også. Mine armer tåler ikke å gjøre tunge ting, da jeg har fibromyalgi. Jeg måtte google Meniérs-skov, for det hadde jeg aldri hørt om før. Det må være fælt å ha det sånn! God bedring til deg!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Marit! Jag får skov ganska tätt och är van efter 25 år, men det enda sättet att bli bättre är att vila och ta det lugnt. Men det är så svårt när man vill så mycket./ Kram Titti

      Radera
  2. snygga plattor ni har gjort
    jag var åxå tvungen att googla på Meniérs-skov,jag har aldrig ont i huvudet, där i mot har jag ont i alla leder då jag har artros
    krya på dej
    maggan

    SvaraRadera
  3. Vilka fina plattor!! Kul med pigmenteringen. Blir sugen att gjuta lite här hemma också. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...