fredag 26 juli 2013

My greenhouse


Mitt växthus är i miniformat. Bara 8 kvadratmeter, men ändå så ljuvligt! 
Nog skulle jag önska mig ett något större, men jag är så glad att jag har ett växthus. Jag har alltid tyckt att det luktar så gott därinne bland växter och krukor. Det är mysigt att stå där och pyssla med blommorna, för att inte tala om hur underbart gott det är med en solvarm tomat, plockad direkt från kvisten, att stoppa den i munnen och låta den smälta på tungan.  Nu har även physalis-frukterna börjat mogna i en rasande takt...jag säger rasande och menar det rent bokstavligt! De faller ner i massor och det är bara att plocka. Mmmm...jätte-gott och säkert nyttigt också!


Den stora kannan är arvegods och kommer från Neapel.


På hyllorna står en rad med pelargon-sticklingar, gödsel och lite pyntsaker.




Utanför växthuset står en massa krukor av olika modeller, för att få lite enhetskänsla så har jag målat dem svarta med Zetas svarta färg. Jag tycker att den svarta färgen framhäver blommornas färger på ett fint sätt.


Här växer olika sorters dahlia...

...Dagliljan " Rosa"...

...flera olika sorters Oxalis...

Det rosa "fluffet" är en grusnejlika.

Celosia och Carex "Everest"

Iris " Blue Magic"

" Dimension"


Här i skuggan bredvid växthuset är det mysigt att sitta. Man kan känna  liljornas doft och njuta av porlet från bäcken vid dammen medan man ser fiskarna busa omkring i dammkanterna på jakt efter insekter.

När jag sitter här och njuter kommer jag plötsligt ihåg min mammas favoritsång
" Här är guda-gott att vara"
Den passar nog ganska bra en sådan här ljuvlig sommardag!


Ha en skön helg!
Kram Titti

9 kommentarer:

  1. Så enormt mysigt och fint du har både i och utanför ditt växthus.
    Vackert är ordet!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder! Va vackert det är hos dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jättefint växthus du har. Och så snyggt med alla krukor. Gillar färgen på dagliljan.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ett växthus behöver inte vara stort för att ge det det ska... mitt är mindre och "shit" vad jag älskar det!
    Man kan alltid vara ute ni trädgården även fast det regnar..... Och att driva bebisar i det är enormt....

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. OHH vad jag längtar till mitt växthus, som är på gång i alla fall kanske nästa år, när jag ser dina bilder.
    Ha en härlig helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Ja, du har et flott veksthus! Det er viktig å tenke på at det er godt at en har det i det hele tatt, selv om det ikke er så stort. Mitt er på 10,5 kvm men det er mange ganger at jeg også skulle ønske at det var mye større. Men en får være fornøyd med det en har. Lekker farge på dagliljen!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  7. Å så mye lekkert, veksthuset ditt er en oase.
    Så store kraftige blomster du har de er litt av ett syn.
    Kos deg i den flotte hagen din, Maritklem.

    SvaraRadera
  8. Vackert! Gillade dina busfrön i kruka:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Åjaaa...det lukter og kjennest såå godt i en slik oase!
    En lykke å eie et veksthus:)
    Nydelig du har det og også på utsiden har du pyntet så fint:)
    Nyt dagene:))

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...