fredag 30 augusti 2013

Körsbärstomater och Pelargonsticklingar


Det är så härligt att pyssla i växthuset när det regnar! Det smattrar mot växthustaket medan jag plockar bort vissna blommor från pelargonsticklingarna. Det doftar höst idag! Trots att det varit nästan 25 grader varmt på dagen så blir det fort mörkt och kyligt på kvällen. Idag har jag tagit på mig strumpor och jacka för första gången på hela sommaren. Det känns lite vemodigt att sommaren håller på att ta slut. 


Men det är härligt att kunna skörda egna tomater fortfarande.
Jag har också chili och fyra sorters basilika, lime-, thai-,röd, och salladsbasilika.
Det är härligt att blanda ner basilikan i salladen.
Det inte bara smakar bra, det är gränslöst vackert också!


På hyllan står alla mina pelargonsticklingar.
De blommar så fint. Ser rätt mysigt ut med alla droppar på växthusglaset.
Det påminner mig om barndomen, när man hade skyltfönster med rinnande vatten. Det var spännande att trycka näsan mot fönstret och titta på när det rann nerför fönstret. Kanske någon mer som kommer ihåg det?

"Lord Bute"

Doftpelargon, minns inte namnet.
Den doftar underbart av citron så fort man rör vid bladen.

"Mårbacka"

"Orange Fizz"

Törnrosas kjortel klättrar i växthusets tak.


Jag hade tänkt ta månadsbilderna idag, men regnet saboterade mina planer.
Det kanske går bättre imorgon.

Ps. Sa jag att jag blivit mormor igen?
Mormor till världens sötaste lilla kille. Det ni! 


Ha det gott!
Kram Titti


4 kommentarer:

  1. Gratulerer med nytt barnebarn! Flotte bilder fra drivhuset ditt med regndråper på. Jeg synes Lord Bute er så vakker!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  2. Grattis! Låter kul med barnbarn.
    Fina sticklingar. Mysigt med regnet i växthuset.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Grattis till den killen och dig som blev mormor.
    Pelargonsticklingar är kul att ta men det är värre med platsen i vinter. Doftpelargoner går det ju inte att göra som med de andra I påsen och undan.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Gratulerer så mye til mormor. Det er stor stas tenker jeg:) De tomatene ser lekre og smakrike ut. Må være herlig å hente fra egen hage. Mange fine pelliser du har. God helg til deg Titti.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...