måndag 19 augusti 2013

Lite mer från Wij


Sista bilderna från Ockelbo för den här gången, jag lovar! Jag börjar med växthuset i örtagården. Själva örtagården var inte mycket att se men det lilla växthuset var så charmigt. Det var fyllt till bredden med olika sorters basilika som jag inte ens hade hört talas om! Det luktade så gott därinne.






Utanför växthuset fanns en vacker plantering med olika sorters Dahlia.
Här surrade det för fullt av humlor och andra insekter!
Av någon dunkel anledning finns inte en enda insekt på mina bilder.
De hade kanske siesta just då!




Mellan örtagården och rosgården hade man planterat Clematis på fantastiska spaljéer.



En skön stol för den trötte besökaren!


Själva rosgården var det enda som jag inte gillade. Den kändes trång och
 lite märklig.
De flesta rosorna var lite risiga och utblommade. 
Men jag förstod av guidens lovprisningstal att de nog var mäkta stolta över sin rosgård och det är väl okey, smaken är ju som sagt olika. Det var nog bara jag som inte förstod det fina i kråksången!
 Vad vet jag, en liten trädgårdstant från Södertälje?
Rosgården är ju faktiskt i världsklass och designad av Simon Irvine.


"Cuthbert Grant"

En vacker rabatt som påminde om havets vågor.

Här stod solrosorna stolta som soldater på rad!


Tre små grisar.

Två som vänslades lite.

Och en som var lite blyg!



Jaha, det var det!
Nu lovar jag att inte säga ett knyst mer om Wij på ett bra tag!


Imorgon ska jag äntligen få titta till min egen trädgård lite för nackspärren har äntligen börjat släppa taget om min arma kropp, men jag har lovat maken att ta det lugnt några dagar till så att det hinner läka ordentligt.
Men lukta lite på blommorna kan väl inte skada i alla fall så jag ska göra som tjuren Ferdinand och bara njuta!

Ha det så gott!
Kram Titti


7 kommentarer:

  1. Att lukta på blommorna kan aldrig vara fel - den bästa medicin som finns:-)

    Jag gillade inte heller rosgården på Wij när jag var där för några år sedan. Men så är ju inte rosor mitt största intresse heller precis. Men det kändes mest rörigt där tycker jag.

    Ha en fin dag och hoppas nackspärren släpper!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fina Dalior, det är inte precis min älsklingsblomma men har hittat en som jag gillade iår. Blomdoft gör nog susen till din nackspärr. Var rädd om dig
    Krya på dig
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Fint med krukorna på rad i växthuset och klematisen förstås...som jag blivit lite besatt av:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. For min del kunne du fortsatt å vise bilder derfra hele tiden ;-) Det er jo så vakkert der! De tårnene med clematis var flotte. Sånne kunne jeg tenke meg å ha i hagen ;-)

    Klem Marit

    SvaraRadera
  5. Men, vad fint! Varför har jag aldrig kommit till Wij? Misterioso!!
    Nästa sommar förhoppningsvis skall det väl bli av.
    På din bild ser själva rosengården väldigt fin ut och har en lite intimare känsla än många andra rosengårdar av den här storleken. Det var kanske det som var det fina och inte själva rosorna?! Vad vet jag?!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. PS
    Apropå sista bilden. Det blir nog en fin skinka det där. Kanske redan till nästa jul. ;-)
    /R

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att jag fick följa med till Wij trädgårdar eftersom där har jag aldrig varit. Skulle kunna se hur många som helst fler bilder/inlägg från det stället.
    Du har fångat så otroligt många vackra vyer, rabatter med dina bilder så jag har bara lutat mig tillbaka och njutit.

    En sådant rostigt clematisstöd skulle inte vara dumt att äga.

    Tack för att du delade med dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...