onsdag 4 september 2013

Black-Eyed Susan



Det här är det andra året som jag har Thunbergia Alata på baksidan av huset. Jag har verkligen blivit förtjust den här lilla skönheten! Fantastiskt lättskött och tålig, den har blommat så rikligt både förra året när det regnade konstant hela sommaren och i år under den torra sommaren som varit.

Den här gula är väl den som är vanligast.


Jag har 3 konformade spaljéer med Svartöga. 

Den här heter "African Sunset"
Det blir olika färger på blommorna på samma planta. 
Från nästan beige till gulrosa och mörkt laxrosa.


Nu har jag fått lära mig att man kan övervintra dem, så det blir spännande att se om det fungerar. Kanske någon som prövat?





I år har jag haft lite eldiga färger här på baksidan. Jätte-eterneller, Palettblad, Tagetes och Nemesia har fått stå för färgspraket och de afrikanska liljorna för det lugna, svala.

Till nästa år har jag tänkt mig att använda en mustig röd färg tillsammans med lime eller silver.
Nu har jag sett att svartögat finns i en vacker röd färg också, så jag letar febrilt efter en fröfirma som har den sorten. Det är så roligt att sitta och fundera på den kommande sommarens färgsättning i krukorna och vilka växter som kommer att passa. Härligt att sysselsätta tankarna med sånt framför brasan när snöstormarna viner utanför fönstret i vinter!
Men än är vi inte där.
 Enligt väderleksrapporten skulle det bli varmare igen och det tackar vi för!

Kram Titti





5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke hatt de som du viser bilde av, men en gang hadde jeg en som var helt hvit. Dessverre så prøvde jeg ikke å overvintre den. Håper at du lykkes med det. Dine koniske tårn er kjempeflotte!
    Det er fint at du får bedre vær fremover. Her var det 24 grader i går, og utrolig varmt og godt vær. Det er nesten ikke til å tro...

    Klem Marit

    SvaraRadera
  2. Så fina dina svartögekrukor är! Rankorna täcker de fina tornen precis lagom. Snyggt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nydelige fotos fra hagen din! African Sunset...mmmm I love it:)
    Takk for din hyggelige hilsen hos meg:))

    SvaraRadera
  4. Svartöga är så vacker
    förr när jag bodde i lägenhet hade jag alltid en planta i nått fönster
    numera när jag vill ha den ute blir den aldrig stor och fin
    Lyckliga du
    Om mitt barnbarn inte bodde utanför Göteborg och jag utanför Jönköping ,utan lite närmare då skulle jag gulla hela tiden med han
    och inget skulle bli gjort i trädgården
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Det är så snyggt med koner och svartöga är ju så söt.
    Alltid lika fint hos dig.
    Hoppas du får en skön helg
    Annika

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...