onsdag 25 september 2013

Lökdax


Det börjar bli riktigt kyligt ute. Igår blåste det 9 sekundmeter, men jag hade bestämt mig för att få alla vårlökar i jorden trots vädret. Jag planterade Narcisserna "White Lion" och "Cheerfulness" och Tulpanerna "Claudia", "Springgreen" och "Blue Diamond". Imorgon ska resterande lökar ner i jorden.
När jag tittar på bilder från i våras ser jag att det skulle behövas mängder med lökar bakom dammen, där ser det för torftigt ut!

De blå Bollvivorna måste delas, börjar bli lite för yviga.

Ska absolut plantera fler vita Narcisser.

De vita Bollvivorna är så söta, skulle vilja ha några fler plantor här vid bäcken.

Waldsteinian brer ut sig mer och mer, det får den gärna göra. Jag tycker så mycket om den. Den verkar trivas bra här med fukten vid bäckfåran.

Ormögat sprider också ut sig, en jätte-bra marktäckare.

Balkansippor är så söta, tror att jag ska plantera fler av dem.

Härifrån ser man tydligt att det behövs mer vårblommor.

Kanske lite fler av Kirgislöken skulle kunna funka.
Har också köpt tulpaner i samma blålila färg som jag hoppas ska passa fint här bakom dammen.

Det stora problemet är att vi ofta har besök av Rådjur.
Men jag fick tipset att de inte gillar tvål, så det ska jag pröva nästa år för att Tulpanerna ska få stå ifred. Hoppas, hoppas, hoppas!

Oj vad jag längtar till nästa vår.
Önskar att man kunde snabbspola bort vintern och ta våren direkt istället.
Det vore väl toppen!


Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Titti


4 kommentarer:

  1. Fast vintern är allt bra härligt på sitt vis...jag skulle inte vilja vara utan någon av årstiderna :)
    Vad mycket planer du har, och det kommer bara bli ännu finare än vad det redan är!
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det blir nok veldig flott hos deg til neste vår! Løk må en legge ned nå skal en få en flott blomstring til neste år, og da har en jo masse å glede seg til. Jeg er enig med deg at det kunne vært fint å spole frem til våren med en gang, men da er det ikke sikkert at vi hadde gledet oss like mye over våren. Så vi må nok bare lide oss igjennom vinteren enda en gang :)

    Klem Marit

    SvaraRadera
  3. Håller med snabbspola är rätta ordet. Här har vi så mycket sork just nu att jag har bestämt mig för att inte plantera så mycket lökar i år.Det är inget kul att mata de fula djuren.De äter ju maskar och rötter.
    Ha en fin onsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Här har också lite vårlökar kommit i jorden och jag längtar redan. Fast lite fin höst är inte helt fel och adventstider. Därefter kan jag gärna gå över glödande kol för att få vår ;-)

    Höstkram / Therése

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...