lördag 21 december 2013

Ampellilja-på nytt sätt


Madeira-resan gjorde starkt intryck på oss och vi har fått en massa nya idéer till rabatter och olika växtkombinationer. En sak som jag blev så förtjust i var hur man använde vanlig Ampellilja som kantväxt i rabatterna.









Det var otroligt effektfullt med alla dessa Ampelliljor i kanten på rabatten. Jag tror inte att jag sett det tidigare någonstans, men jag blev så sugen på att prova det till sommaren. Nu hade jag turen att få massa små skott av Ampellilja för några veckor sedan så nu gäller det att få dem att växa fort så att jag kan få nya små skott. För om det ska bli bra effekt måste man ju ha massor av plantor. Jag får nog prata snällt med dem så att de förökar sig i den mängd jag vill. Lite extra gödning också, antar jag.  Sen återstår det att se om de trivs utomhus här...men man måste ju testa lite innan man vet. Kanske någon av er andra som har provat?

Ha en skön lördagkväll!
Kram Titti





9 kommentarer:

  1. Snyggt! Har inte provat. Tänker att det nog skulle bli liknande effekt av Hakonegräs Hakonechloa macra någon variegerad sort.
    Trevlig 4:de advent!

    SvaraRadera
  2. Låter jätte fint, Men du finns det inte nåt gräs som ser ut så där???Om den inte vill växa menar jag.
    Ha en fin fjärde advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så läckert....tänker samma som ovanstående...hakonegräs...=)
    Önskar dig en skön fjärde advent....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte mig också Hakonegräs eller kanske något Carex men oj så dyrt det skulle bli, jag menar, ett Hakonegräs kostar ju ca:150 kr, om man ska ha så många plantor som på bilderna så blir man nog ruinerad, Ampelliljorna verkar vara ett billigare alternativ även om de nog inte är perenna på våra breddgrader.

    SvaraRadera
  5. Men så himla häftigt! :) Ampellilja kan tycker jag se lite tråkig ut som ensam krukväxt men sådär var det ju en helt annan sak! Fina foton också. :)

    SvaraRadera
  6. Välkommen hem, jag antar att ni haft en underbar resa. Så snyggt med den kanten, Carex morrowii `Ice Dance` sere nästan ut så och är snyggt, men dyrt om man skall ha några stycken. Önskad dig en God Jul och Ett Gott Nytt trädgårdsår./CArita

    SvaraRadera
  7. Vist är det fint. Jag gillade den trägården också. Blommade det mycket kamelior när ni var där?
    God Jul på dig
    Annika

    SvaraRadera
  8. Gillar ampelliljor, men tusan vilka rötter de får när de trivs. För några år sedan sprängde de min finaste kruka.
    En riktigt God Jul!
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Kikar in för att önska en god fortsättning på julen.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...