fredag 6 december 2013

Blommig Fredag-Årets höjdpunkt(er)


Temat på veckans Blommig fredag är årets höjdpunkt. Men oj så svårt det är att bestämma sig för vilken trädgårdshändelse som var den bästa detta år. Det har ju varit en riktig kanonsommar, varmt och skönt vecka efter vecka. Varje dag hela sommaren har olika växter kämpat för att få titeln årets Top Model. Så visst är det svårt att välja ut höjdpunkten bara sisådär. Men jag ska försöka välja. Kan det ha varit...


...när den första näckrosen slog ut...

...eller var det när flocknävan kastade rosa blomkaskader ut i grusgången...

...eller kan det kanske ha varit när "Summersnow" klängde så fint upp mot den lilla boden...

...kan det månne vara Irisen "Blue Magic" som tar hem priset...

...eller dagliljan "Rosa" som nog är en stark kandidat...

Liljan "Dimension" var ju förstås en riktig snygging...


...och dagliljan" Strawberry Candy" var ju inte heller så pjåkig...

...eller var det Rosenvialens fantastiska blommor som var höjdpunkten...


Hmmm...det här är ju ruskigt svårt, för att inte säga helt omöjligt.
Syrener är ju nästan det bästa jag vet, man vill bara stanna tiden och sitta och njuta när de blommar...

Men å andra sidan älskar jag när Doftschersminen blommar i Julias hörna...

Och tänk på våren när man får börja vårpynta i sin trädgård, den tiden är ju alldeles underbar...



Fint besök har vi ju också haft i sommar av
världens häftigaste Palle Padda som vågar sitt liv för att roa sin publik.



...och de vackra Lewisiorna som fortfarande blommar trots kylan...
de måste ju också komma med på de nominerades lista...


Nä, jag tror att jag ger upp!
Jag kan inte välja...men stopp där...
nu kom jag på det...
den största trädgårdshändelsen detta år ligger ju alldeles framför oss...
nu drar vi nämligen snart söderut
närmare bestämt till
den gröna ön
Madeira
kanske är det höjdpunkten med stort H

Det får framtiden utvisa.

Ha en riktigt skön helg allesammans.
Jag ska tänka på er stackare som måste stanna kvar här i
kylan och mörkret!

Kram Titti


Det här var sista Blommig Fredag för i år!
Tack Pilgrim för den här säsongen.
Vi ses i Januari








19 kommentarer:

  1. Jeg forstår at det er vanskelig å velge for du har jo så mye fint i hagen din! Din rosa syrin var nydelig, har du noen navn på den?
    Du er heldig som skal til Madeira!

    Klem Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit! Tyvärr har jag inget namn på syrenen. Den har stått här i trädgården sedan 30-talet, det är nog vad vi i Sverige brukar kalla en vanlig bondsyren. Ha det gott/ Kram Titti

      Radera
    2. Takk for svar! Jeg har aldri sett helt rosa syrin før, så den likte jeg veldig godt :)
      Ha det godt, klem!

      Radera
  2. Det går nog inte att välja bara en, men jag tittar gärna på dina vackra höjdpunkter en gång till. I Julias hörna var så fint att den bilden sparar jag som härlig inspiration.
    Ha det bra nu och på Madeira!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Ja du visst är det svårt att välja men du har nog din höjdpunkt framför dig de tror jag ju förstås.
    Så fina bilder blir jag glad av att se i denna otäcka blåst som går genom märg och ben.
    Ha en underbar resa och njut innan du kommer hem till vintern igen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara höjdpunkter allihopa....=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Hej Titti
    jisses vad mkt fint... ja det är allt lite annorlunda på sommaren :)
    å missa nu inte...

    SATURDAY SHOW OFF

    de e kul att vara med :)
    Välkommen
    Håkan

    SvaraRadera
  6. Ojoj så mycket fint du bjuder på! Förstår att det är svårt att välja. Ha en underbar resa!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. Lyckliga du som får åka till Madeira, jag var där för många år sedan, och många höjdpunkter finns t ex Nunnornas dal. Och verkliga höjdpunkter eftersom där är så bergigt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har läst om Nunnornas dal, ska bli spännande att få se den i verkligheten/ Kram Titti

      Radera
  8. Jag håller med att höjdpunkterna den gångna sommaren var många, med det underbara väder vi hade.Ha en bra resa till Madeira, där kan man frossa i grönska. Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  9. Ja, det var ganske umulig å velge i år! Virkelig lekre Top-models du viser :-)
    Madeira blir sikkert også et høydepunkt!

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara bilder! Åh så förtjust jag blev i Julias hörna ... och Palle padda ... och 'Strawberry Candy' ... och allt annat också. Och så läser jag att ni ska åka till Madeira. Det låter ju hur skönt som helst. I synnerhet efter Svens framfart.

    Ha en fin helg och en fin resa till Madeira!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  11. Tack snälla du för inspirationen! Bilden på boden och Summer snow, tänk nu fick jag en idé på vad vi ska göra vid vårt kommande bodbygge. Nu snurrar tankarna här må du tro! :)
    Madeira är en underbar ö, var där för många år sedan och vi vill tillbaka. Barnen ska bara bli lite större först och orka med levadavandringar. Missa inte att besöka Gardens of Palheiro Ferreiro (också känt som Blandy's garden), strax utanför Funchal.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, Kristina! Ser verkligen fram mot resan o alla fina trädgårdar vi ska besöka/ Kram Titti

      Radera
  12. Bilden med stolarna och de prickiga dynorna är helt underbar! Så inbjudande....
    Det var supersvårt att välja så det var bra av oss att välja många höjdpunkter istället!

    Ha en underbar resa till det blommig Madeira :)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Efter så mycket att se slår jag mig gladeligen ner i Julias hörna för att smälta allt.
    Njut Maderia och helgerna vi har.
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Såå fina bilder och fin trädgård - läste ikapp några av dina senaste inlägg och jag håller med dig om att vintern är trist och att man mest längtar till värmen och ljuset igen. Hoppas du får en tillräckligt stor dos av det på Madeira så att du klarar dig igenom vintern;-)
    Hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder! Den där paddan, oj oj oj, vilken cool typ! Fick mig att le.
    Ja, och så underbart att åka till Madeira...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...