tisdag 31 december 2013

Så var de första fröerna beställda...


Det är så härligt att få börja sysselsätta tankarna med trädgård igen. Att få sitta och leta i frökatalogerna och planera för sommaren. Bara tanken på sommar och sol gör mig glad. Igår skickade jag iväg min första beställning av fröer. När jag ändå var igång så beställde jag pluggplantor från Plantbutiken också. 
Jag blev så nöjd med det jag beställde därifrån i våras, alla plantor var fina och växte till sig fort.



Favoriterna från förra sommaren är nog Palettbladen "Caipiriñha" och "Brons Age" så dem beställde jag i år också plus en hel del annat. Den orange-färgade blomman är Nemesia "New Papaya" också den från Plantbutiken.




Den här gula Tagetesen heter "Ursula Golden Yellow"


Jag hade ju tänkt att ha andra färger här på baksidan till nästa sommar, men jag har gått och grunnat lite under vintern och bestämt mig för att ha samma mustiga färger ett år till.


Man blir helt enkelt så glad av de här eldiga färgerna. Och på kvällen när solen håller på att gå ned så glöder det riktigt här på baksidan av huset.
Att få sitta här i solnedgången med maken och få höra Koltrasten sjunga godnatt...det är livet på en pinne.


Även Svartögat blev en favorit i repris, jag har tagit in dem i källaren för att se om de kan övervintra, men för säkerhets skull köpte jag fröer i år också.



Så här såg det ut i mitten på Juli.





Gulbladig Bunkestarr var jätte-fin i kruka. Det ska jag ha kommande sommar också.
Det är otroligt lättskött med gräs i kruka, lite vatten bara och det växer så det knakar.




På sensommaren fick jag för mig att pynta boden med Tagetes-girlanger.




Det här är en Jätte-Eternell som går i samma färgskala.
I framkanten Nemesia "New Papaya".


Här är "Brons Age" tillsammans med Nemesia "New Papaya" och Penningblad.
I bakgrunden Tagetes "Jolly Jester"

Så här ser "Jolly Jester" ut på nära håll.


Här i trappkorgen växer Sammetstagetes "Glow"






















Det är så härligt att veta att det går åt rätt håll igen. Dagarna blir ljusare och längre och för varje dag så kommer våren närmare och närmare. Jag längtar efter att få så de första fröerna. Den där underbara känslan ni vet, när man ser att det börjar gro i så-lådorna...det är verkligen ett litet mirakel varje gång och man blir lika glad och exalterad varje år. Och tänk vad härligt att allt det där ligger alldeles framför oss nu.


Ha det så gott, och så ses vi nästa år!
Kram Titti

12 kommentarer:

  1. Underbara bilder som gör att man längtar än mer efter vår och sommar...=)

    Gott slut och Gott Nytt 2014 önskar jag dig....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Sommarblommor är jag inte bra på, tyvärr. Men när jag ser dina bilder blir jag både imponerad och inspirerad. Du är jätteduktig på att hitta vackra kombinationer.
    Gott Nytt År!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det gör du verkligen rätt i, det passar så bra mot vita förrådet och grusgången.
    Ha ett gott Nytt år.
    På återseende 2014
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Bare innom for å ønske deg ..godt nytt år!
    Takk for et hyggelig og inspirerende blogg-år:))

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har i dina krukor!!!
    Hoppas jag får komma tillbaka och hälsa på.
    Just det plantbutiken där måste jag köpa tagetes.
    Gott slut och Gott Nytt så ses vi på det nya året.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  6. Gott Nytt År , spännande med alla nya fröer, lycka till med dom. /Carita

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara sommarbilder du visar.
    Dina palettblad är kanonfina (har funderingar på det till nästa år).

    Gott Nytt År

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
  8. Nydelige bilder fra hagen din! Jeg har også bestilt frø nå, og det er en god følelse. Takk for alle kommentarer på bloggen min!
    Godt nytt hageår!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  9. Ha ha! Nu har du lyckats locka mig att kolla pluggplantor, fundera på tagetes och besöka plantbutik. Så inleds 2014 och... så fortsätter det =o)
    Gott Nytt År
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Ahh... ..vilken härligt mustig färgkick du visar. Boden och grusgången med allt frodigt runt det är precis sånt jag gillar. Ska kolla på plantbutiken - tack för tipset.

    God fortsättning! Carina

    SvaraRadera
  11. underbara bilder
    jag ska åxå ta mej en titt hos Plantbutiken innan jag beställer fröer
    GOTT NYTT ÅR
    maggan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...