söndag 5 januari 2014

April...fröken vår kommer flygandes


Jag har nog aldrig varit med om en så kall April som den förra året. Misströstan är inte ett tillräckligt starkt ord för det vi kände. En stark oro började sprida sig inombords, tänk om vädret hade blivit alldeles nipprigt, tänk om det inte skulle bli någon vår alls...ja ungefär så gick tankegångarna. 


Snön låg kvar till mitten av April.

Inomhus växte det i alla så-lådor och krukor.


Beställningen från Plantbutiken kom och piggade upp oss lite.
Men oj så trångt det började bli i matsalen. Jag lovade mig själv att inte ha så många frösådder nästkommande år. Men tror ni att jag kom ihåg det när jag beställde fröerna förra veckan...Nix Pix.
Det blir minst lika trångt i år, skulle jag tro.




Jag hann göra några fler vår-installationer i blomsterrummet.







Den 13 April besökte jag Trädgårdsmässan i Älvsjö.
Det hjälpte upp humöret lite grann. Där fanns den färgkick man såväl behövde efter en lång svartvit period.






Här är några fynd från mässan.
Jag köpte också flera trädgårdsböcker.
Bland annat Lundens skugga som är helt underbar.


I slutet på månaden började det äntligen hända lite saker i trädgården.

Kungsängsliljor utanför växthuset.

Irisen "George" tittade upp ur jorden.


Sista veckan i April.
Trädgården är rensad och klar, men det ser fortfarande grått och trist ut!




Den 29 April hade vi traditionsenligt vårt "grodsläpp"
Alla små grodkompisar blev utsläppta från källaren.
Jag tror att de njöt lika mycket som vi av vårens första solstrålar!




Jag planterade ut de första Penséerna som sedan blev uppätna av rådjur samma natt.


Men vad gjorde det...nu var det ju äntligen vår igen.
Då får man inte hänga läpp över sådana bagateller!


Kram Titti

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Underbara foton och härligt att läsa om förra årets vedermödor att komma till att det äntligen skulle bli vår...Vi får se hur det blir i år, för trots denna gröngråa vinter här i Skåne är jag inte säker på att våren tjuvstartat och vinterkylan hoppas över...Vi får se. Jag önskar dig en trevlig trettonhelg! Hälsn AnnA

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder att njuta av nu när det är lika grått som då.Man får glädjas åt det lilla nu, Här har vi många födelsedagar och då kan man nu frossa i härliga inneblommor.
    Undrar hur våren kommer att bli i år???
    Ha en fin trettondagsafton
    Kram meta

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Mässa ska jag försöka åka på i år:)
    Så inspirerade!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder...!!

    Ha en trevlig trettondagsafton...!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. En sak som syns väldigt bra på dina april-bilder är vilken fin stomme ni har i trädgården av träd och buskar - jättefint!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Härligt att kika på april i ditt fina inlägg! Vi har det så mörkt och slaskigt nu!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...