måndag 13 januari 2014

Att skiljas är att dö en smula...


Nu har jag kommit fram till September-Oktober i min årskavalkad. Jag blir alltid lite sorgsen och melankolisk när hösten kommer. Det är så trist att skiljas från sin trädgård i flera månader varje år. Visst...jag vet...den ligger ju kvar där ute fortfarande, men inbäddad i kyla, mörker, regn eller snö. Jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i någon av de 4 elementen! Jag är en sommar-och-solmänniska! Därför gillar jag inte att säga godnatt till min trädgård.
För att underlätta avskedet brukar jag dekorera med de blommor som ska "nattas", som för att dra ut det "gottaste" ur sommaren, vrida ur varenda liten droppe av sommarnjutningen.









Att få pynta trappan med ljung och binda kransar av Hortensians blommor lättar på vemodet!

Makens cykel fick också lite styling!


Även boden fick lite höstfeeling.




I år har jag haft en hel del gräs i krukor.
Nu har de fått en permanent plats i den nya rabatten.
Den stora grästuvan till vänster på bilden ovanför är Carex "Everest" som är jättefin i kruka.



Alla krukor ska rengöras och ställas undan.
Det är så skönt när det är klart.


Istället för att bara kasta blommorna, när krukorna ska in för vinterförvaring, så kan man leka lite med blommorna först, varför inte passa på att göra ett litet moodboard.


Planteringsbordet brukar också få lite höstfix.
Men i höstas blev det bara några krukor med ljung och ett par kronärtskockor.


Det muntrar upp lite att plocka in de sista tappra blommorna från trädgården.



Utomhus började den stora höst-showen!
Hela trädgården kläs om i röda, rostiga och guldgula toner.



Dags att plocka in alla äpplen, men några brukar vi lämna till fåglarna.




Det lilla lusthuset pyntas med ljung.



Jag har inte hjärta att slänga Dahlians blommor.
För en dag eller två pryder de bordet och bryggan innan frosten förpassar dem in i evighetens vila.



Vildvinet börjar få lite av den röda färgen som är så underbar.
Det ger lite tröst så här på höstkanten.
Några plädar och ett skinn att sitta på, så kan man njuta av en av årets sista utomhusfika.

Men sen kommer frosten och kylan vare sig man vill det eller ej.
Då passar jag på att ta lite bilder, för vackert är det ju i alla fall när alla blommor får en vit spetskant på sig.

Nu är det dags för trädgården att vila.
Jag ställer mig på trappen och säger:
Godnatt min älskade lilla trädgård!
Vi ses till våren.

Det är nu jag skulle vilja ha en trädgårds-fjärrkontroll.
Då skulle jag snabbspola bort resten av vintern.
Den som kunde uppfinna en sådan skulle nog få Nobelpriset.


Ha en skön vecka!
Kram Titti




10 kommentarer:

  1. Din beskrivning av hur du känner för vintern stämmer till 100% på hur jag känner också. Men med lite tur är det vår om "bara" ett par månader, vi slapp ju billigt undan vad gäller kyla i ganska många veckor i alla fall:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. For en himmelsk vakker årskavalkade! Moodboardet gjorde meg i riktig så godt humør på en kald vinterkveld. Ja, det er hardt å "skilles av" med sin hage. Det gode er å kunne drømme og planlegge våren og sommeren som kommer...før vi aner det...forhåpentligvis:):)

    SvaraRadera
  3. Ja, jeg er så enig med deg, for høsten er alltid så vemodig når den kommer. Det hadde vært deilig å kunne spole vekk hele vinteren. Den blir bare verre og verre. Men nå er vi i midten av januar, og om noen få måneder er det vår igjen... :-)

    Klem Marit

    SvaraRadera
  4. Du har ju så mycket annat vackert i din täppa, så upp med humöret! Ett försök att vara tapper ;-) men känner lite som du gör just nu.
    Men samtidigt behöver både vi och blommorna vila och hämta kraft. Snart kommer de tillbaka, fräscha och efterlängtade.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  5. En otroligt härlig kavalkad som jag njöt av fulla drag! Du kan då konsten att njuta och skapa intill det sista. Och även om jag vissa stunder tycker som du ang den vilande trädgården så får vi påminna oss om att utan dessa månaders vila för både oss själva och för trädgården skulle kanske känslorna för trädgården vara lite svalare...eller? Vad tror du.
    Det finns en njutning i mörkret med alla tända ljus. Att drömma om kommande säsongs stordåd man kommer att åstadkomma. /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du rätt,Anja! Allt har sin tid, så är det ju. Men lite sorgligt är det allt ändå, kanske vore det lättare om vintern inte vore så oändligt lång./ Kram Titti

      Radera
  6. Härliga bilder.Du har så fina arrangemang, man får väl ta till sig lite tips och omsätta i sin egen trädgård. Ha en skön dag/Carita

    SvaraRadera
  7. Min farmor sjöng alltid Vinter har varit allt för lång sommaren kommer med ett jättesprång.
    I år blir det vår snabbt tror jag.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Annika jag hoppas innerligt att du har rätt, för jag är redan sjuk av vårlängtan/ Kram Titti

      Radera
  8. Så fine høstbilder:)
    Jeg liker høsten..med sine farger...og rike gaver av frukt og grønsaker....men det som kommer etter med kulde og snø...som idag..er ikke noe for meg.
    Åja..tenk om det fantes en hage-fjernkontroll...da hadde vi spolet fort:))
    Ønsker deg en fin dag..og så håper vi på en tidlig vår:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...