torsdag 13 mars 2014

Klipp, klipp, klipp


Nu har jag börjat klippa ner mina Clematis-plantor, dvs de som ska klippas ner. Varje år glömmer jag vilka som ska klippas eller inte klippas och måste googla fram kunskapen på nytt. I år har jag varit så duktig att jag skrivit en lista på vilka som ska klippas, så nästa år behöver jag inte sväva i ovisshet...ja...om jag inte glömmer bort var jag har lagt listan förstås.


De här fina klätterstöden för Clematis finns på Wij trädgårdar.
De påminner om paraplyer fast utan tyget då.
Riktigt snyggt!



Rouge Cardinal

Serdtsa

Princess Diana


Summersnow



Jüuli

I höstas planterade jag Princess Kate som är underbart vacker. Två andra nykomlingar är Dorothy Walton och Voluceau.  Nu hoppas jag att de överlevt vintern. Förutom beskärningen så har alla mina Clematis fått ett par nävar benmjöl också. Nu är det bara att vänta på den ljuvliga blomningen.

Kram på er!
Titti


7 kommentarer:

  1. Har du alla dom? Tycker också stödet är vackert och trodde först att det var en parasoll. Att ha en klematis över planteringsbordet ska jag se om det går att ordna. Det kanske tom förhindrar att det blåser bort krukor och annat.

    SvaraRadera
  2. Ååå, vilka bilder! Älskar klematis och särskilt de småblommande sorterna. Inspirerad av din ordning och reda med nerklippningslistan, ska jag också ta mig i kragen och göra en sådan. Varje gång jag har planterat en klematis tror jag att jag ska komma ihåg när den ska klippas ner, men det gör jag ju förstås aldrig. Ofta är kom-ihåget bundet till den plats jag först planterade på, men sen kan det ju hända att nån får flytta och då är det kört...

    Önskar dig en fin helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Oj, jösses så duktigt. Att skriva ner en lista! Jag är också klematis-tokig och samlar på mig ett par olika varje år. Det börjar bli en del nu... Summersnow har jag också, och den är fantastiskt blomvillig. Nelly Moser utövar jag konstgjord andning på varje år. Den funkar rätt så dåligt här, men skam den som ger sig - den har fått nytt runt fötterna i år.
    Sköt om dig och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Wow! Vilka fina clematis! Jag håller också på att klippa, eller har påbörjat.Har väl inte helt koll på vilkaoch hur som skall klippas, men jag försöker...
    Ha det!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Dine clematis er så vakre! Sommersnow skal jeg lete etter i sommer. Den er så flott hos deg.

    Ha en fin helg!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  6. Dessa fantastiska överdådiga kelmatisar kan även passa perfekt till temat generositet på Blommig fredag.
    Ha en fin helg. Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Jag älskar klematis! Har klippt ner alla den här veckan, ja utom två som inte ska klippas. Voluceau är jättebra, den bästa röda!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...