måndag 10 mars 2014

Nu är jag Cherimoya-odlare!


Oj, vilket underbart väder det har varit i helgen! Vi har haft härliga dagar i trädgården och två tredjedelar är nu rensat och klart. Vi har redan börjat lägga ut gödsel i rabatterna och i natt kom regnet som på beställning! Även inomhus händer det saker. Alla frön jag sått hittills har börjat gro. Nästa vecka ska jag så resten av fröerna.




Även Cherimoya-fröna har börjat gro.


Cherimoya smakar som en blandning av ananas och banan, otroligt gott,  men lite jobbigt att äta dem på grund av mängden kärnor.


I det här ståndet på marknaden i Funchal köpte vi en Cherimoya-frukt.
Jag sparade kärnorna mest på skoj och nu har de alltså grott.
Det tog ungefär 2 månader innan jag började se att det hände något.
Och den verkar växa sakta, nästan som i slow motion.


Det blir spännande att se om den klarar sig.
Som den hönsmamma jag är, så måste jag titta till den flera gånger om dagen.
Jag pratar snällt med den och ger den en dusch med vattensprutan några gånger om dagen. Jag misstänker att det kanske inte blir någon frukt på den men det är roligt att testa lite. Nu kan jag ju faktiskt kalla mig för Cherimoya-odlare.


Ha en skön vårvecka!
Kram Titti






9 kommentarer:

  1. Spännande. En sån har jag aldrig smakat, går de att odla i växthus tro? Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte ha den i växthuset i sommar. Jag får återkomma när jag vet hur det gått/ Titti

    SvaraRadera
  3. Vad spännande. Jag tror att jag har några plantor också. De är ca 30 cm höga, men om det inte är cherimoya, då vet jag inte vad det är. Dom är jättegoda, men det kan nog inte bli frukt hos oss.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag googlat. Jo, det är cherimoya jag har. Det lät som om de skulle kunna blomma efter 3-4 år! Det är ju inte så långt i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Så roligt! Känner så väl igen det där med duttandet... Jag är likadan med mina jordmandlar. Familjen himlar med ögonen, men jag är nöjd eftersom jag inbillar mig att jordmandlarna svarar när jag pratar med dem. :-)

    SvaraRadera
  6. Aldrig hört talas om cherimoya men så spännande att du sparade fröna och att de har tagit sig.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Cherimoya har jag aldrig hört talas om, men de låter goda på din beskrivning! Lycka till med din planta!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Har inte heller hört talas om den :)
    Vad roligt att du kommer på på söndag! Men jag vet inte hur du ser ut så jag får väl tokstirra på alla som är där & försöka lista ut vem du är :-) Ledtråd please ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm...jag kanske kunde ha en nejlika bakom örat eller nåt....får nog tänka ut något:-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...