söndag 9 mars 2014

Veckans färg-Aprikos


Veckans utmaning hos Charlotta är färgen aprikos i olika nyanser.
Om jag ska vara ärlig trodde jag inte att det fanns några aprikosa färger i vår trädgård, men trägen vinner, som det heter. Minsann om jag inte hittade några små stackare i alla fall! Den första är en av mina favoriter, Svartögat...


Thunbergia alata African Sunset
Den varierar i färgen på samma planta
från ljust aprikos till nästan roströd.



Hemerocallis Strawberry Candy


Jätte-Eternell


Aprikosa Dahlior med Jätte-Verbena
Tyvärr inte i min trädgård...men
skulle gärna ha dem hos mig.





En Pensé med några stråk av aprikos färg.

Den här växten hittade jag i en affär.

Blekt aprikosfärgade rosor på slottsträdgården Ulriksdal.


Fler aprikosa bidrag finner du hos Charlotta.

Kram Titti


13 kommentarer:

  1. Underbara bilder och färgen gillar jag:)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en tjusig färg och jag tror att många kommer att öppna ögonen för den efter detta temat. Ha en fin söndag Anette

    SvaraRadera
  3. Som vanligt har du massor av färg i din trädgård. Välidgt fint! Strawberry candy har även jag, och de har börjat titta upp i rabatten.
    Ha en härlig vårsöndag!
    /E

    SvaraRadera
  4. Aprikos är en läcker färg och dina bilder är väldigt fina särskilt Thunbergian! Hoppas någon liknande färgton ingår i frömixen jag ska så.
    Skön söndag på dig!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Svartögat är underbar.
    Kram Charlotta

    SvaraRadera
  6. Flera fina aprikos. Svartögat gillade jag nog allra mest.
    Det är bra att det inte är så varmt, så att våren kan stanna länge hos oss.

    SvaraRadera
  7. Verkar som det inte är en så där jätte poppis färg hos odlarna, du har ju några i alla fall. Kanske svår att definiera i färg blir ofta svagt orange.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder!
    Hoppas du får en fin ny vårvecka! Kram!

    SvaraRadera
  9. Riktigt fina aprikos blommor. Svartögat är fint, med de olika nyanserna. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin samling aprikoser! Just nu är jag nykär i pensén. Det är ju ett helt år sen vi sågs senast.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Så mange vakre blomster i aprikos farge! Det er en farge jeg liker veldig godt. Bildet ditt med stemor/ pense var veldig vakkert!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  12. Aprikos. Måste fundera. Tror inte jag har något sånt i min trädgård. Undrar varför egentligen.

    Dina bilder är jättefina, framförallt svartögat. Vilken sötnos!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Aprikos är en vacker nyans men jag tycker att den är lite svår...eller kanske har jag fel? Den går fint ihop med silverblad och gult och vitt - så vitt jag vet. Har du andra förslag på färgkombon? Jo, nu kom jag på att även mörkbladiga växter passar med aprikos. /Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...