söndag 6 april 2014

Det ska va gött å leva....


Tack och lov så beslöt mina magsjukebasilusker äntligen att de ville flytta vidare och jag blev inte direkt ledsen för det.

Så underbart det var att få komma ut i trädgården och pyssla igen, jag började nästan få abstinensbesvär sista dagarna. Maken har hjälpt mig att gödsla de sista rabatterna. Det är så skönt när det är klart. Nu hoppas jag bara på lite regn också så är allt perfekt!


Den flitige maken har också målat och satt upp den fina flerfamiljsholken.
Även en lite mindre variant gjord av gamla konservburkar kom fram ur gömmorna.


Ut i ljuset kom också makens numera avlagda kängor. Jag blev så glad att taklöken klarat sig så fint. I bakgrunden skymtar Julrosen Josef Lemper.

Här står alla krukor på rad och väntar på att jag ska få tid/ork att bättra på den svarta färgen innan jag börjar plantera i dem.


Jag satte ifrån mig en av de nyköpta bollvivorna utanför växthuset och upptäckte hur vacker den var mot det torkade Pony Tail-gräset. Ibland uppstår ljuva möten som av en händelse!


Krokusarna är som allra ljuvligast ljust nu, men underbart är kort...

En liten snödroppe som fortfarande hänger med.

Som en liten lurvig fågelunge tittar den lilla backsippan upp ur jorden.
Visst ser den väl ut som en liten uppochnervänd fågelunge?
Med ena klon i luften. Och alldeles luden och fjunig.
Så söt!

Några korgar och krukor har blivit fyllda med vårfeeling.
Men de flesta vårblommorna står kvar i växthuset. Jag hade inte riktigt orken att plantera alla. Det får bli lite eftersom. Det är ju ingen brådska.
Man glömmer lätt att vi bara är i början av April ännu.
Förra året hade vi snö till den 17 April.
Nästan ofattbart nu!

Efter allt slit tyckte vi att vi var värda en bakelse!

För visst är det sant som de sjunger i visan:
Det ska va gött å leva annars kan det kvitta!


Kram på er!
Titti



14 kommentarer:

  1. Du är så klok. Det ska sannerligen vara gött å leva.
    Tack för många fina bilder! Sen tycker jag särskilt mycket om den lilla skulpturen med händerna. Jättefin.
    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen väldigt gott ut att leva hos er! Vi har det mesta goa kvar och äter ännu inga bakelser utomhus. Men snart ;-)

    SvaraRadera
  3. Så fint at du er bedre igjen. Magesyke er fælt å ha! Du har tatt så mange vakre bilder. Krokus står ikke lenge, men de må nytes mens de dr der. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Det är så härligt att titta in på din blogg. Blir glad och inspirerad på momangen:) Bollviva gillar jag. Har provat att så, men det blev inga. Måste prova igen!
    Fler familjshuset till fåglarna är jätte fint! Har ni byggt det själva?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja! Nej, vi har köpt det färdigt, bara målat det vitt för att få känslan av ett engelskt duvslag. Jag är också så förtjust i det. Det lyser upp hela den nedre trädgården./ Titti

      Radera
  5. Mycket fina bilder och skönt att du är på benen igen. Jag gillade också flerfamiljshuset. Berätta sedan om det kommer fåglar i det. I så fall ska jag be en nära snickarkunnig bygga ett sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi märkte förra våren att fåglarna är jätte-intresserade av holkarna, men ingen har häckat i dem, förmodligen för att varje enskild holk är ganska trång. Den är nog mest för prydnad tyvärr/ Titti

      Radera
  6. Va skönt att du äntligen är frisk igen!
    Ja, nu är det härliga dagar och bäst av allt är att det bara är början av april - det är mycket vår kvar att njuta av fortfarande:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Favoriten är grodan som sitter och ser så fundersam ut.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Härlig vår hos dig, Bra att du är pigg igen. Ser att du har också svarta krukor. har börjat samla förra sommaren så här är inte så många an, men jag kommer säkert i kapp snart hihi. Ja det ska verkligen vara gott att leva och det har jag upplevt i helgen trotts alla krämpor jag dras med.
    Önskar dig en fin ny vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Vilken rolig holk! jag hoppas så att några fåglar ska flytta in i mina 3 nya! Blåmesarna flyger in och ut men om de väljer dem återstår att se....
    Skönt att du mår bättre och härligt att fler inser det snygga i svart :D

    Kram

    SvaraRadera
  10. Så sant så, det ska va´ gött och leva....vad skönt höra att du mår bättre....och vilken bra make som hjälpt till.....här har det inte hänt jättemycket i trädgården går bara runt och kikar....nåja, lite uppkörning av en massa "gräskockor" och utkrattning på det....och lite gräsfrösådd....så okej lite har det blivit gjort.....men det känns som att jag ligger långt efter dig i tid hur långt växterna har hunnit....men i gengäld så kanske jag hinner med...kanske alltså...
    Ha en skön vecka.

    SvaraRadera
  11. Den där multiholken är ju urläcker. Hur många brukar flytta in? Jag har en 3-rummare, men det är bara i mittenholken som det brukar bo några småfåglar. Den kanske sitter fel helt enkelt, eller så vill inte fåglarna bo så tätt inpå varann ;-)

    Kram från Helen

    SvaraRadera
  12. Hej, Helen! Vi har inte haft några som häckat i holken ännu, men många har varit på "lägenhetsvisning" men kanske vill de ha större utrymme. Vi får se om det blir något i år./ Kram Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...