fredag 11 april 2014

Hoppsan...jag som inte skulle


.....ha så många nya plantor i år! Hur gick det här till? Plötsligt är matsalen till bredden fylld med omskolade plantor av allehanda slag. En hel fjärilsrabatt beställdes från Vivara för några dagar sedan. Inte anade jag att de skulle komma så fort, eller att jag hade beställt så många plantor, mina fingrar måste ha sluntit på tangentbordet. Till råga på allt så kom alla pluggplantor från Plantbutiken också idag. Tre stora kartonger med växter. Den numera härdade maken såg lite chockad ut men sade inte ett knyst!
Han hjälpte snällt till med att bära hem alla kartonger.


Här är den nya fjärilsrabatten.
2 kartonger, 20 kilo växter och maken kånkar snällt hem dem utan att blinka!
Alla växter låg så fint förpackade i varsin låda.
Stora kraftiga plantor och väldigt billiga.
Här kan du hitta dem.



Varje år beställer jag pluggplantor från Plantbutiken.
De är så fina och väl förpackade.


Så här fina är plantorna senare på sommaren!


I år beställde jag:
Fuchsia "Koralle"
Alunrot "Creme Brulée"
Sommarljus "Lillipop Pink"
Småpetunia "Banana Chocolate"
Palettblad "Fishnet Stockings"
Palettblad "Brons Age"
Palettblad "Caipiriñha"

Så här färgglatt var det på baksidan förra året.
Jag hoppas att det blir lika fint i sommar också.


Men det börjar bli riktigt trångt i matsalen.

Alla frösådder står på en specialgjord hylla med växtbelysning.

De här zinklådorna är så praktiska när man ska bära ut allt i växthuset så småningom.

Tomaterna växer så det knakar.


Vita och aprikosa Studentnejlikor börjar titta upp i sålådorna.
Jag har också sått Våningsvivor, Lundvivor och Japanska Vivor som ska planteras i nedre trädgården.

Jag är så tacksam att jag har världens snällaste och tålmodigaste man som står ut med att dela matsalen med hundratals små växande plantor!
Han till och med hjälpte mig med att skola om alla växter nu i eftermiddags.


En mer tålmodig man finns nog inte.
Jag är så glad att jag har honom!
Det är så underbart att få dela trädgårdsintresset och arbeta tillsammans för att få det fint i trädgården. Allting blir ju roligare när man är två.

Här kan du läsa om flera tolkningar på temat
 Tålamod

Ha en skön helg!
Kram Titti









18 kommentarer:

  1. Både du och maken verkar ha försetts med en stor dos av tålamod....=)
    Blir kul att följa med och se resultatet...!!!
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Din trädgård ser underbar ut och vilken snäll make! Tänk att beställa en hel fjärilsrabatt. Blir jättenyfiken och måste nog gå in och titta på den hos Vivara. Hoppas att du tar bild på den i blom i sommar och hoppas att du får mängder med gäster i rabatten :D

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Nu har jag varit inne på sidorna. Jag förstår att det var svårt att hålla fingrarna i styr, så de slant både hit och dit. Men blir det så där fint som på bilden, kan det vara värt det. Snäll make.

    SvaraRadera
  4. Ja många i vår omgivning får ha tålamod med oss trädgårdstokiga. Oj så mycket växter du har införskaffat, jag förstår att du måste ha tålamod att vänta med att kunna plantera dom. Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  5. Oj, så mycket växter... Det kommer att kännas helt ödsligt och tomt i huset sen när allt har fått flytta ut! :-)
    Hoppas ni får en skön helg

    SvaraRadera
  6. Ja det är skönt att ha en make som har tålamod när kartongerna kommer och ska bäras hem.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Så vackert där på baksidan!
    Ja, och härligt med ditt och makens tålamod. Tack för tipset, ska kolla den där sidan med pluggplantor, ser frestande ut. =o)
    Alt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Så mange flotte planter du har bestilt! Du må ha en enestående tålmodig mann! Så snill han er :-)

    Klem Marit

    SvaraRadera
  9. Helt underbart! Tålmodiga män ska man vara rädd om.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Vad härligt. Här är det bara snickring som passar ingen jord under naglarna hos honom inte.Men det gäller att ha tålamod det går i hans takt.
    Underbart att ha en sån man.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  11. Hi hi...20 kilo växter, det du! Ja det är bara att köra på och "go nuts" nu i våryran! Jag kommer hem med fröer och diverse tomatplantor hela tiden och undrar var jag ska göra av allt?! Det måste vara våren som ställer till det...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Wow, jäklars vilken ordning du har...jag skäms nästan när jag vet hur det ser ut i min visthusbod där alla mina plantor bor!
    Trevlig helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  13. Men så trevligt ni har det!
    Kram

    SvaraRadera
  14. så många sådder. jag är totalt impad. Vilken energi och vilket tålamod du har. Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Haha! Full rulle hemma hos er. Underbart med din tålmodige man som snällt hjälper till. Förstår att du håller hårt i honom :)

    Lycka till med alla plantor. Jag ska gå vidare till plantbutiken.se nu...

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  16. Blir like sjokkert hvert år, jeg :-O
    Mannen din er snill :-) Dessverre kan vi i Norge ikke bestille fra Sverige. Ellers hadde bestillingsfingeren min løpt bananas ;-)

    SvaraRadera
  17. Så vackert du har det på baksidan.. hur ser det då ut på framsidan : )
    Kul med en så stor plantlåda, värsta julafton förstår jag. Och så gillar jag dina specialhyllor. Inte bara praktiskt utan snyggt också.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Javisst är det härligt att kunna dela ett intresse!?
    Han är nog inte bara "snäll" utan tycker nog det är helt o´key.... ;)

    Jag stod just idag och funderade på mina Studentnejlikor och att jag vile ta bort dem för de har så "jobbig" färg!! Inte visste jag att det finns vita och aprikos??

    Ha en bra vecka !
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...