torsdag 3 april 2014

Inspektionsrunda


Eftermiddagen var solig men lite kylig, jag släppte ut Oliver i trädgården och passade på att titta till mina Alunrötter...heter det så i pluralis?...blev plötsligt lite osäker. Hur som helst är det trevligt att de verkar ha överlevt vintern. Heuchera/Heucherella är mina stora favoriter, tillsammans med Hosta, Hemerocallis och Fuchsia. Rådjuren verkar också gilla dem, tyvärr. Men i år har de klarat sig fint.
Bilderna är inte från idag, men det kanske ni redan anat...med tanke på den grönskande busken i bakgrunden.

Det här är Melting Fire.
En underbar färg och den har fina blommor.
De är planterade under Purpurapeln Profusion.

Närbild på Melting Fire.
Den gör sig fint mot gruset.

Blommorna är fina till snitt.


Minns inte namnet på den här, men den har väldigt söta blommor.


Det här är Alabama Sunrise.

Stoplight

Överst till höger-Mocha
Mitten-Lime Marmelade
Nederst-Caramel
Överst till vänster Hosta Red October

Minns inte namnet på den här mörkbladiga, men den passar fint till den gulbladiga Hässlebrodden.

Alabama Sunrise och Midnight Rose, två som klär varandra perfekt.


Midnight Rose

Det är otroligt hur många fina sorter det finns att välja på.


Det är svårt att vara måttfull när det ser ut så här på plantskolan.
Man känner sig som ett barn i en godisbutik!

Kram Titti



12 kommentarer:

  1. Ha estado un regalo el visitar tu bloc, te invito a visitar el mío y espero que disfrutes del post de esta semana, la fiesta nipona del Hanami, si te gusta espero que sí no eres seguidora te hagas ahora y si lo eres no dejes de visitarme la semana siguiente. Elracodeldetall.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Så fint alunroten passade ihop med purpurapeln. Jag snor det tipset. :-)
    Hoppas du får en bra torsdag!
    /Ellinor

    SvaraRadera
  3. Snygga kombinationer! Gillar också alunroten. Fascinerande släkte som finns i så många färger och varianter.

    Ha det bra
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ja du snart är vi där och kan börja bära hem igen och en tom plånbok. Jag längtar lite tills det blir lite mer grönska i rabatterna och jag kan plantera mina grönsaker för första gången på kolonin. ska bli så roligt. Du har så fina tankar i dina planteringar, får många idéer när jag ser från din trädgård.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Så flott ditt bed er med Melting Fire! Den har jeg ikke sett her :-( Det finnes utrolig mange sorter av de, og det er jo bare veldig bra for oss. Men ikke alle er like herdige, for Caramel får jeg ikke til, for den bare dør.

    Klem Marit

    SvaraRadera
  6. Det är roligt med det här bloggeriet. Man får så många tips på växter som man inte sett eller tänkt på. De är jättefina alunrötterna, fast jag har ingen själv. De behöver egentligen inte blomma, de är bra som de är. Och att det finns så många sorter.

    SvaraRadera
  7. Hihi, jag har också undrat hur man skriver alunrot i plural, men det måste ju vara alunrötter för alunrotar låter ju helknäppt! Älskar också alunrot och det ser ut som att det är tur för min plånbok att plantskolan i inlägget ligger en bra bit från mig...!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  8. Livet är nog roligare för oss som är lite barnsliga ;-))! Eller hur? / Anja

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder! Här har Bambi käkat upp alla Alunrötter (det måste ju heta så eller hur?) förutom 'Lime Rickey' den här våren. Hoppas de tar sig trots beskärningen.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder! Bra med lite tips om vad som kan hamna i rabatterna..alun är så vackert!
    Önskar dig en solig och skön helg...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Man kan lätt få för sig att jag ha dahlior som storfavoriter, men inte alls, utan alunrot, hosta, daglilja och jag odlar även fuchsior (i kruka). Möjligen kan jag tillägga japanska lönnar. Jag besökte Tuijas i somras, det var underbart! Önskar att jag hade tid att läsa dina äldre inlägg, men nu är det fullt upp i rabatterna.
    Men det kommer väl en regnig helg snart....
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  12. Så fint! Lite kul också för idag köpte jag mörkröda 'Obsidian' alunrötter (det heter nog så i plural) att sätta i min rundel under ett av mina silverpäronträd. Utanför rundeln är det singel. Mao väldigt likt hur du har det. Tänk vilken bra smak vi ha. Haha!

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...