torsdag 24 april 2014

Planteringsdax


Den ena vackra dagen efter den andra, perfekt när man har semester! Jag skriver listor på det som ska göras och njuter av varje sak som kan bockas av från listan. Alla vårblommor som stod i växthuset har fått sina platser i de nymålade krukorna. Nu står de utanför växthuset på dagarna för att avhärdas och sedan kånkas de in i växthuset igen på kvällen. Armarna blir långa som på en gorilla av allt kånkande, men det lönar sig att vara rädd om växterna. Värre blir det när alla Afrikanska liljor ska börja avhärdas nästa vecka. Tunnorna de är planterade i är vansinnigt tunga att släpa upp för källartrappan varje dag. Men man får ju en hel del motion, så vi behöver inte gå till gymmet för att bli vältränade:-)






Någon frågade om färgen jag använder till krukorna.
Det är en svart färg från Zetas Trädgård. Färgen kan man köpa från deras webb-butik om man inte bor i närheten. Jag köper lerkrukor i olika storlekar på rea eller loppis och målar dem svarta. Fast alla krukor är olika så ser det enhetligt ut när alla har samma färg.















Kram Titti


13 kommentarer:

  1. Perfekt med semester den här veckan, man vill inget hellre än att vara ute. Och så snyggt det blev! Jag ser att du har bl a gyllenlack, det testar jag också i år, har varit mycket bra hittills. Jag gillar att de skiftar färg lite. Jo, jag har hört talas om Zetas krukfärg, men visste inte att den säljs även i webbutiken. Jag är också insnöad på svarta krukor, men keramikkrukor är väldigt tunga och lättviktarna är för dyra. Jag har samlat på mig ganska många under årens lopp trots allt, köper ofta på höstrea, men det behövs alltid nya. Just nu skulle jag behövt mindre krukor och såna finns nästan bara i terakotta. Det är också mycket praktiskt med "krage" på terakottakrukorna, det blir lättare att greppa. Terakottafärgen vill jag dock inte ha, jag förknippar den för mycket med romantik och det känns fel till vårt 70-tals hus. Jag gillar den matta färgen mycket, så jag ska nog testa.
    Men som sagt, mycket snyggt, du är en pyntdrottning! Fågelburen med pensén, underbart!

    SvaraRadera
  2. Dom blir verkligen fina dina svarta krukor! Låter härligt med semester:)
    Ha det riktigt skönt!

    SvaraRadera
  3. Åh, så underbart att ha semester vid denna tid och att ha turen att få sådant fantastiskt väder. Jag våndas på kontoret varje dag och längtar hem till min trädgård. ;-) Jag har läst om Zetas krukfärg men inte provat. Läste i en annan blogg att de även hade använt sockelfärg med samma bra resultat men något billigare. Jag skall införskaffa lite färg och börja måla iallafall för jag har några terracotta som inte passar in.

    Tack för en fantastisk blogg, du har så underbart fint på din innergård. Den inspirerar mycket.

    SvaraRadera
  4. Vilken blomsterprakt!!! Förstår att det är ett tungt jobb att flytta krukorna fram och tillbaka... Jag har mest teracottafärgade krukor i olika nyanser och tycker de passar bra här. Men skulle kunna måla några och ha i en grupp nära de svarta pallkragarna. Inspirerande!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Så lekkert med svarte potter i hagen! Du er så dyktig til å få alt til å harmonere :-)

    Flotte bilder!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att du har semester. Det är väl egentligen den här tiden man borde ha det för att hinna med allt :-) Snyggt med svarta krukor! Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  7. Kul att höra att det är fler som skriver listor och bockar av efterhand. Mina är också skrivna och påbörjade.
    Vilket jobb att kånka krukor ut och in. Men nödvändigt förstår jag.
    Det ser så fint ut överallt hos dig. Gillar särskilt hörnan med fågelburen och vattenkannan.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Jag brukar skriva listor. Sedan går jag ut i trädgården och gör en massa annat som visserligen behövs göras men som INTE stod på listan... :-) På det sättet får jag aldrig stryka något på någon lista. Men jag är glad ändå.

    Vilket gym-pass du får varje dag! Jisses vad du bär. Akta så inte armarna faktiskt blir långa gorillaarmar. ;-)

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  9. Så snyggt det är i dina krukor. Svart är snyggt jag gillar det. Så söt din groda är på slutet.
    Ha ett fint slut på veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  10. Jättesnyggt med svarta krukor, men här skulle de nog inte passa in. Skulle bli dystert till allt falurött.
    Låter som ett riktigt elefantjobb att bära krukorna. Kör latmansvarianten här. Fullvuxna agave i betongkrukor och uppstammade träd flyttas med säckkärra från vinterförvaringen under beslysning längst in i garaget till garageporten. På morgonen öppnar jag bara dörrarna så får de luft och ljus. Bilarna står som vanligt utomhus : )
    De flesta är avhärdade nu och klara för trädgården utom himmelsögat som inte tål kyla alls. Den får jag flytta ut och in till midsommar eller täcka.

    Så fint du fotat grodan. Ser ut som om den betraktar bollvivan med beundran och det gör den ju helt rätt i.

    Kramen
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Du har så vackra bilder på din blogg. Svarta krukor gör sig bra till växter. Hoppas det blir en fin helg för omplanteringar!

    SvaraRadera
  12. Gott med semester. Du visste att det skulle bli toppenväder va? Smart!
    Fina bilder - som vanligt. Och så snygg fågelburen(?) som hänger på spaljén är. Den var riktigt fin.

    Önskar dig en fortsatt fin semester. Hoppas inte att armarna blir längre på riktigt. Det skulle nog se konstigt ut ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Du har det så snyggt så jag blir riktigt avundsjuk! Samtidigt är det tur att jag inte kan ha det så fint som du har det, för då skulle jag gå av på mitten, jag skulle aldrig aldrig aldrig hinna eller orka med allt det du gör. Därför får det vara som det är hos mig, sådär lite hipp som happ :)
    Ha en fortsatt skön ledighet.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...