tisdag 15 april 2014

Solcellsdrivet


Usch vad det blåser ute! Man får hålla i hatten ordentligt. Synd, för annars hade det varit riktigt rart att vara ute i trädgården. Solen skiner från en knallblå himmel. Perfekt för den solcellsdrivna pumpen som maken installerade igår. Förra året hade vi problem med att träden skuggade solpanelen, därför har maken gjort en specialanordning för att få upp den lite högre.

Det som ser ut som en uppochnervänd kratta är solpanelen som maken fäst på en rundstav för att man ska kunna vrida panelen mot solen vartefter den flyttar på sig på himlen. Anordningen kommer nog att "försvinna" i grönskan så småningom.
Solpanelen driver en pump som är gömd i den understa tunnan. Det är härligt att sitta på bänken och lyssna på vattnet som porlar.

Vi har fått objudna gäster i trädgården. En vattensork, stor som en katt har rumsterat om på flera ställen i trädgården. Så nu har vi skaffat en solcellsdriven sorkskrämma. Jag hoppas att den skrämmer bort sorken, för jag är lite rädd att den gräver hål i dammen.



Vi har haft mycket kalla nätter som gjort att det går trögt i rabatterna. Nu längtar jag så mycket efter lite grönska! Eftersom jag kände mig lite otålig, så pyntade jag den lilla stegen med några Penséer.
De får stå för fägringen tills perennerna kommer igång ordentligt.



Nu har jag två veckors semester, det ska bli så skönt att få vila upp sig lite.
Jag hoppas på att den utlovade värmen kommer snart, så det blir lite mysigare att pyssla i trädgården.

Kram Titti


7 kommentarer:

  1. Solenergi är ju toppen att kunna använda bara solen lyser förstås. det ska den väl göra i sommar eller hur. Påsken såg då ut att bli fin i hela landet så det kan du glädjas åt.Resten vet jag inte. Fint det blev på stegen. Visst är det lite trögt men vad gör det då kan vi ju glädjas åt det som kommit lite extra.
    Önskar dig en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja, sånne lamper har jeg også i hagen. De er veldig kjekke å bruke synes jeg. Her har det også vært mye vind, så mye at jeg ikke orker å være ute. Håper at den snart gir seg.

    God påske!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  3. En händig make är bra att ha eller hur?
    Hoppas ni lyckas skrämma bort sorken!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åååå, solcellslampor har jag massor men en pump med solcell? Det har jag aldrig hört talas om! Har en vattenpump jag gärna skulle vilja ha igång, men den står så långt ifrån något uttag så det funkar inte....var kan man hitta solcellsdrivna pumpar någonstans? Vore rart om du visste det och kunde meddela mig.
    Ha det gott och tack på förhand.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Du hittar solcellsdrivna pumpar på solsmart.se/ Titti

      Radera
  5. Så söta penséerna är på stegen! Tänk vad mycket man kan göra med solceller! Hoppas att ni får bukt med den där sorken.

    Önskar dig en skön ledighet.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. En solcellsdriven pump? Tänk vad det finns. Det borde vi nog också skaffa.
    Ide´n med stegen är jättegullig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...