måndag 21 april 2014

Våryra


Wow, vilken helg vi har haft! Första helgen på evigheter som både maken och jag har varit lediga båda två, samtidigt. Ett underbart vårväder som gör att man blir yr av lycka. Vi har jobbat i vårt anletes svett hela helgen, dammen är rensad och klar. Växthuset är nyskurat och doftar såpa och vårblommor. Den nya fjärilsrabatten är färdiggrävd, nu ska vi bara hämta gödsel och kompost och gräva ner det, sedan ska alla växter avhärdas...sedan kommer det roliga, att få plantera alla växter och hänga upp hängmattan(som hänger precis bredvid den nya rabatten) och sedan kan man njuta av fladder och humlesurr medan man ligger och myser i hängmattan. Det är iallafall så vi har tänkt det hela.
 Life is better in hammocks!


Här precis bakom hängmattan ska den nya rabatten planteras.
Det här är den soligaste delen av trädgården så jag tror att växterna jag valt kommer att trivas här. Jag kan nästan känna hur härligt det kommer att bli att ligga där i hängmattan en sommareftermiddag och höra humlor som surrar och känna vingslagen av vackra fjärilar som fladdrar förbi i sitt sökande efter nya blommor. Jag återkommer senare med en växtlista över de växter jag valt och naturligtvis lite bilder på det färdiga resultatet.



Här i det såpadoftande växthuset står vårblommorna på rad i väntan på att bli planterade i krukor runtom i trädgården. Idag har jag målat alla krukor
 och i morgon tänkte jag börja plantera.


Närbilder på de små skönheterna!







Bakom toffelblomman skymtar gyllenlack. De sprider en underbar violdoft i hela växthuset...viol och såpa...luktar ljuvligt!!!
Jag måste gå in och sniffa lite varje gång jag går förbi.


Nu vill jag bara stanna tiden så att man hinner njuta ordentligt av allt det vackra.
Vårblommor är så kortvariga och man vill ju inte missa något.
Det blir många promenader längs gräsgångarna för att leta efter nyutslagna skönheter.

Jag avslutar inlägget med en av de nyutsläppta grodkompisarna.
Han ser ut att njuta av vårsolen lika mycket som vi!


Hoppas att er helg har varit lika underbar var ni än befinner er!
Kram Titti



16 kommentarer:

  1. Det kommer att bli såå fint, och jag kan precis föreställa mig surret, precis som du skriver! Ser fram emot fler bilder framöver!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder....jag har njutit lika mycket i min trädgård i norr....man blir så salig när man får jord under naglarna igen....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Ja, det har varit - och är - en underbar påskhelg. Härligt att få så mycket gjort och ändå ha mer skoj som väntar. Underbara bilder och vårblommorna är magiska!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Så fint det blir i nya rabatten. Lika härligt att se fram emot timmar i hängmattan som att väl spendera tid där sedan. Dubbelt nöje. ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så skönt att få saker och ting fixat...god fortsättning på påskhelgen!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det såg ut med en hängmatta, det vill jag också ha :-) Ha det bra i vårsolen!
    Kram/ Liv

    SvaraRadera
  7. Underbart med hängmatta! Vilken ordning och reda med växterna, vackra pensé bilder, men allra finast är nog Herr Groda som tronar på sin sten!

    SvaraRadera
  8. Herlige bilder! Ja nå er det deilig å være ute i hagen. Håper dette fine været fortsetter!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  9. Oj, va läckert med alla vårblommorna som står och väntar!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att vara en stengroda i din trädgård. Så mycket vackert han/hon har att se på!
    Rabatten blir jättebra.

    Må så gott

    SvaraRadera
  11. Det var en hel del du har att plantera imorgon. Så kul!

    /Anette

    SvaraRadera
  12. Det är en skön känsla att få vara ute och få göra det man vill:) Har också hunnit fixa lite trots jobb i helgen. Känner mig nöjd:)
    Jätte fin hängmatta! Kommer bli perfekt med nya rabatten!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Ny rabatt, vilken lycka!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Underbart! Jag blir nyfiken på krukmålningen. Är det terakottakrukor du målar? Vilken sorts färg? Kulör? Jag får titta in igen i morgon, spännande!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  15. Så härligt! Jag skulle kunna slå mig ned där bredvid grodan! /Susanne

    SvaraRadera
  16. Det kommer att bli så fint när du planterat alla dina växter. Hängmattan ser skön ut, hoppas du hinner ta igen dig i den en liten stund ibland. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...