måndag 12 maj 2014

Fjärilsrabatten


Äntligen har alla växterna till fjärilsrabatten kommit i jorden. Jag tror att växterna var lika glada och nöjda som vi var. Man såg hur de sträckte upp sig och fick en mörkare färg på bladen redan efter ett dygn. Och vatten har de fått i rikligt mått. Det regnar nästan hela dagarna och allt börjar bli så grönt och fint i trädgården.




Här står alla krukorna uppställda för plantering. Jag brukar sätta ut dem och testa hur jag vill att växterna ska planteras, det är ju lätt att flytta runt krukorna tills man blir nöjd.
De växter jag redan har planterat är:
Verbena bonariensis-Jätteverbena
Veronica spicata-Axärenpris
Leucanthemum "Alaska"-Jätteprästkrage
Hesperis matronalis-Trädgårdsnattviol
Calamintha nepeta-Stenkyndel
Echinacea purpurea "Alba"-Solhatt

Sedan ska jag stoppa ner några Rosenskära, Vitpytta och Temynta mellan de befintliga plantorna.
Rabatten kommer gå i vitt, rosa, lila och blått.
I bakgrunden och till vänster har jag satt Brudspirea som jag har börjat formklippa. Den kommer att bli en fin bakgrund till rabatten och ge lite skydd från vinden utan att skugga växterna, för full sol ska de ha.
Någon form av "fågelbad" fast för fjärilar ska jag försöka hitta.
Och maken ska tillverka ett "insektshotell" och det ska sättas nära rabatten.





Fler växter som fjärilarna gillar har jag på andra ställen i trädgården. Tex, Budlejja, Kaprifol, Såpnejlika, Flox, Krollilja, Luktviol, Blå Bolltistel, Temynta, Isop, Gullviva, Salvia, Kungsmynta, Pepparmynta, Kantnepeta, Syren, Aubretia, Nunneört och Smultron.
Nässlor är också en viktig växt för vissa fjärilar. De har jag i utkanten av trädgården så att inte barnbarnen ska bränna sig på dem.
Brakved står på min önskelista, den är en viktig värdväxt åt fjärilslarver.
Vill du veta mer om hur du kan hjälpa fjärilar så finns det en fin hemsida här.






















Nu hoppas jag att vi ska få många besök av fjärilar till sommaren. Och gärna en hel del humlor också, för de delar gärna blommorna med varandra, ingen rivalitet där inte. Jag drömmer om att ligga i hängmattan och höra surret av humlor och känna fjärilarnas vingslag. Och njuta av doften från fjärilsrabattens alla blommor.
Och i trädet bakom hängmattan har jag planterat en honungsros " Helena Hybrida" som ska få klättra upp i trädet och breda ut sig i trädkronan. Den doften är inte heller fy skam:-)




Kram på er!
Titti




                                                           
                                                                                   

18 kommentarer:

  1. Det där ser ju riktigt härligt ut hoppas nu att många sorters fjärilar hittar dit. Att känna doften av den rosen i hängmattan är inte fy skam.
    Ha en fin kväll och vila dig till morgondagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Men så fint du gjort till fjärilarna, hoppas de blir många. Och humlesurr, vilket skönt ljud.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj så fint du gjort och gör det. Fjärilarna lär må väldans gott hos dig.

    SvaraRadera
  4. Det kommer bli jättefint! Mysigt också med hängmattan så nära så du kan betrakta insekterna "in action"
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så trevligt med en särskild rabatt för att locka fjärilar och fin färgskala. Det blir ett riktigt insektsparadis. Du vet väl om att temyntan sprider sig rejält med rotutlöpare. Brakveden kände jag inte till att den var värd för fjärilar, så tack för infon. Ska bli kul att se rabatten framåt sommaren när den står i full blom. Du har verkligen lagt ner mycket arbete.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet! Jag har temynta på flera ställen i trädgården. Men den är ju ganska lätt att dra bort om det bli för mycket. Meningen är också att fjärilsrabatten ska bli lite rufsig och vild, inte för fin alltså. Så växterna får gärna bre ut sig om de vill. Då blir jag bara glad:-)

      Radera
  6. Så fint och genomtänkt. Temynta och fjärilbuske är storfavoriter här också. I år har alla mina tre fjärilbuskar klarat sig, hoppas på rik blomning.
    Visa gärna längre fram hur rabatten tar sig,
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  7. Din beskrivning låter hur skön som helst:) Den hängmattan är vi nog många som skulle villa sjunka ner i;)
    Rabatten och klätterrosen kommer att bli toppen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Åh sikke mange glade sommerfugle, der må leve i jeres have :)

    SvaraRadera
  9. Det blir ett paradis för fjärilarna. Att brakved var larvmat visste jag inte. I sommarstugan fäller jag brakved överallt. Knak. knak.

    SvaraRadera
  10. Jeg håper du får besøk av både sommerfugler og humler i hagen din, og bier også! :-)
    Insekter er så viktig i hagen, og du har virkelig gjort mye for at de skal trives hos deg.
    Bedet ditt blir veldig fint!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  11. Det blir fantastiskt bra. Vilken blomsterprakt! Insekterna kommer att älska buffén och sen, när de är mätta, kommer de att somna gott på traktens bästa hotell. :-)
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  12. Så mysigt du ska ha där i din hängmatta bland humlesurr och fladdrande fjärilar!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  13. Mmmm, kan riktigt se rabatten framför mig. Där kommer det att surras och hurras i massor i sommar, tror jag.
    Vad fin kant ni gjort med både platt betongsten och natursten in mot rabatten. Bra lösning för gräsklipparen men som ändå ser lite charmig ut.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  14. Vilken jättefin fjärilsrabatt, hoppas du får massor av besök av humlor och fjärilar. Du kan visa och berätta hur det går sen. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar! Fler bilder kommer när det vuxit till sig/Titti

      Radera
  15. Såklart kommer du få njuta av både fjärilar och humlor. De kommer troligen vallfärda till din fina trädgård i sommar. Fast det vore synd om alla kom till dig ;) Jag vill också ha!

    Sicken söt lite kanin du har på tork i förra inlägget. En goding!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset om hemsidan! Den har jag inte kommit till förut på mina sökningar.
    Ska bli så kul att få sätta fart med planteringen så småningom!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...