måndag 2 juni 2014

En skön helg med blommor och pyssel


Vi har haft en lugn och skön helg. En liten trädgårdsutflykt och besök av barnbarnen samt lite trädgårdspyssel av det enklare slaget. Underbart att värmen har kommit tillbaka, allt blir så mycket trevligare då! Idag har jag piffat upp 2 gamla plåtkrukor som blivit minst sagt risiga, jag gillar visserligen rost och patina, men dessa krukor hade passerat det gulliga stadiet. Lite svart färg gjorde susen.


Med lite sprayfärg tog det bara några minuter att fixa till lådorna.
I dem har jag planterat småbladig murgröna och svartöga " African Sunset"
Hoppas de gillar varandra och flätar ihop sig fint på det lilla klättertornet.


Efter målningen passade jag på att ta en runda i trädgården.
Man upptäcker nya saker varje dag nu.
Nu blommar vallmon.




Någon slags blåklint har slagit sig ner bland Hosta-bladen.
De klär varandra ganska fint.
Uppdatering: Tack, Susanne! Visst är det en Bergklint.


Alla Aklejor är på G

Den här kombinationen gillar jag, Revsuga och Lammöron.

Ännu en kombination som jag gillar, Mörkbladig Alunrot, Jätte-Rams
 och Gulbladig Hässlebrodd.

Hosta "Mama Mia" mot Rödbladig Alunrot

En namnlös Iris

Hosta " T-rex" och Fänrikshjärta

En Boll-lök och Pionknoppar

Det är en härlig tid nu när det ena avlöser det andra.
Det blir många inspektionsrundor varje dag.
Jag upptäckte att rosorna har fått löss, så jag hämtade såp-sprayen och gav lössen en rejäl dust.
Även sniglarna har vaknat.
Jag sprayar vitlöksvatten varje kväll och det hjälper ganska bra!

Ha en skön vecka!
Kram Titti





6 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Så smart å spraye de svarte, og det gikk jo veldig fort! Den du kaller blåklint har jeg også fått i hagen, men den truer med å ta over et helt bed. Jeg visste ikke at de vokste så fort!

    Herlige peonknopper! Snart blomstrer de her også :-)

    Klem

    Marit

    SvaraRadera
  2. Det är en bergklint som flyttat in. Vilken skillnad det blev på krukorna - snyggt! Och härlig färg på vallmon!/Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Susanne! Visst är det en bergklint/Titti

      Radera
  3. Så fina bilder! Tack för dem.
    Det är en fantastisk tid just nu. Hoppas du har många dagar ledigt och kan njuta!

    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  4. Jag kallar den blå för trädgårdstistel finns i lila med och en granne hade en vit såg jag den var häftig. Bänken och krukorna blev jättefint tillsammans. det behövs inte så mycket ibland för att det skall göra susen.
    Ha en skön veck snart helg igen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Så mycket på gång hos dig!
    Den där klinten är vacker! Ja, och du visar många vackra kombinationer. Vi ligger lite före här, så när jag ser dina bilder saknar jag den nu vissnande jätteramsen. Aklejorna gäspar också.. Oj, det går fort, fort, fort...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...