måndag 14 juli 2014

Japanska dammen


För en vecka sedan besökte vi Bergianska Trädgården. Då måste man ta en sväng ner till den Japanska dammen. Det är liksom obligatoriskt...en självklarhet...det går inte att hoppa över. Speciellt inte när man vet att Iris ensata blommar som bäst!




Sagolikt vackert! Och så rofyllt!
Det är härligt att vandra omkring runt dammen.
Men den har en stor brist.
Det finns inte en endaste liten ynklig Koi-karp i dammen.
Synd...mycket synd!
Det hade tillfört så mycket mer.
Men det kanske inte går att ha fiskar här, de skulle kanske bli stulna fortare än kvickt. Men det vore trevligt med lite liv i dammen.
Och vad är en Japansk damm utan Koi.
Inte riktigt äkta, kan man tycka.
Men som sagt, dammen är fantastiskt vacker!
Med eller utan fisk.








Jag gillar verkligen de här Irisarna. De har en underbar blå/lila färg som passar så fint till allt det gröna runt dammen.








Det är härligt med små utflykter så här års.
Man får så mycket inspiration och så många nya idéer.
Så fort man kommer hem dyker man ner i första bästa rabatt och börjar fixa.
Fylld av arbetslust!
Visst är det härligt? Eller är det bara jag som är tokig?

Ha det så gott!

Kram
Titti


14 kommentarer:

  1. Så vakkert det er der! Der skulle jeg gjerne ha vært. Japanske hager er så flotte, og det er som du sier en egen ro der. Det er også sikkert meningen at det skal være sånn der.
    Flotte bilder!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint det är där. Klart man blir inspirerad av sådana besök. Jobba på du.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Det ser jätte fint ut! Och visst skulle det ha varit koi i dammen, undrar varför det inte fanns några...Visst blir man inspirerad av dom där besöken. Ska iväg jag också på ett snart:))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Nej vet du vad du är inte ensam det kryllar av såna stollar här i landet har jag märkt på bloggen i alla fall inklusive mig då.Verkligen en vacker damm och bro skulle vilja ha men vart kolonin är allt för liten för det och så sluttar det med så vattnet skulle ligga rinna till grannen HIhi. Är inte säker på att de skulle gilla det.
    Önskar dig fler fina utflykter, som jag får läsa om
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Nog förstår jag att inspirationen kom över dig efter besöket där. Så vackert!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så fint, jag har varit där för många år sedan. Blir sällan jag besöker någon trädgård, oftast när jag är iväg är familjen med och ingen mer än jag är intresserade. Förstår att du blev inspirerad!

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Som sagt - sagolikt vackert. Ännu ett fint utflyktstips.

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig utflykt, man behöver absolut lämna den egna trädgården emellanåt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åh va fina de där irisarna va! De kan jag tänka mig ha i vår blivande trädgård...

    SvaraRadera
  10. Det där är ett fantastiskt ställe. Jättefint och rofyllt. Fast jag håller med dig - det borde sannerligen finnas koi i en japansk damm.

    Hoppas du har det fint!

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder, det ser så rofyllt ut. Vi brukar också åka dit men i år har det inte blivit av ännu, ett mysigt ställe. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  12. Angående mitt inlägg. De höll på att bygga svampar också "Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara toppen att få bo i en svamp på semestern(fniss)
      Titti

      Radera
  13. Kul att se bilder från Bergianska, ett bra tag sen jag var där. Gillar också småutflykter och det passar bra för det händer ju mycket i trädgården och grönsakslanden hela tiden. Inte minst behövs det vattnas mycket och ofta.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...