lördag 26 juli 2014

Suck, pust, stön...


Fy vad varmt det är! 34 grader är för mycket för en klen gammal tant. Idag har jag gjort absolut ingenting...i stort sätt. Hela förmiddagen gick åt till att vattna alla krukor och i växthuset. Efteråt var jag så genomblöt av svett att jag hoppade in i duschen. Sedan beslöt jag mig för att sätta mig på bryggan en stund. Jag blev helt slut av att lägga fram dynorna i solstolarna...det var knappt jag orkade sätta mig ner efteråt. Men när jag väl slunkit ner i stolen satt jag där både länge och väl. Några timmars vila och några trädgårdstidningar som blev väl-lästa...sedan stod jag plötsligt, utan att veta hur det gick till, på alla fyra i en rabatt och planterade sticklingar av jätteverbena som jag hade i växthuset. När jag ändå var i farten rensade jag rabatten och klippte ner stäppsalvian. När jag ändå var i farten rensade jag en rabatt till. Och klippte ner några överblommade blommor i ytterligare en rabatt. Fyllde på vatten i dammen och slängde i två tvättar som sedan fick torka i solskenet. Vid åttatiden började jag vattna alla krukor en andra gång och satte på spridaren i nedre trädgården. Vid midnatt var det färdigvattnat och även jag började känna mig lite "färdig". 










Här i hängmattan är det farligt att ligga just nu.
Man kan bli påflugen av alla fjärilar som fladdrar i fjärilsrabatten.
Ett litet insektshotell har blivit införskaffat till de små liven.


Den här lilla krabaten gillar jag. Jag undrar vad han funderar på?



Den här dagliljan fick jag av en bekant för 7 år sedan. Med åren har den vuxit sig större och större.
Jag har delat den så nu har jag tre enorma ruggar, men ingen av dem har någonsin blommat.
Men häromdagen hoppade jag högt av glädje när jag såg blommor på den första ruggen, nu kommer det blommor på de andra två också. Jag vet inte vilken sort det är så det blir mycket spännande att få se blommorna.

Blå bolltistel
Klematis Dorothy Walton



Nu ska jag jobba hela helgen. Hur nu det ska gå i värmen.
Kan man hoppas på att det kanske kan bli något svalare?
Inte kallt...bara några grader svalare så att hjärnan börja fungera igen.

Kram 
Titti




8 kommentarer:

  1. Du hade tydligen god nytta av vilan på bryggan. Så mycket gjort du fick sedan. Vilken färg blev det på dagliljan?
    Jag satt också på bryggan igår. Där brukar det vara behagligt, men luften stod helt stilla, så det fick bli en bok i skuggan.

    SvaraRadera
  2. Ja, nå er det for varmt til å gjøre noe annet enn å vanne. Håper det kommer noe regn snart. På bryggen din må det være herlig å være nå!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Oj vilken energi i värmen, fast börjar man med något brukar det gå av bara farten. Jag försöker klippa och rensa bort allt torrt, det ser så skräpigt ut och massor med torra löv har vi från träden i allén utanför. Nu hoppas jag på lite regn i helgen för hoppas kan man ju alltid. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  4. Det ser så svalt och skönt ut hos dig även om hettan plågar dig.( Bilder kan luras) Ha det så gott på jobbet kanske lite svalare där,
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Haha, vilken härlig beskrivning på en dag då man gör ingenting men ändå massor! Det ser som vanligt helt ljuvligt ut i din trädgård, så fliten ger ju verkligen utdelning. Jag hoppas också att du får lite svalare väder snart. Vi har som tur är sluppit den värsta värmeböljan och kan njuta av ca 25 grader och sol. För en gångs skull är jag lite nöjd med att inte vara där det är som varmast...!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  6. Ja, man blir verkligen helt slut av allt vattnande. "Tur" att du har så mysiga ställen att ta igen dig lite på. Här kom tydligen ett störtregn och åskoväder igår när vi inte var hemma. Grannen säger att vi fick 45 mm och gårdsplanen stod under vatten. Har tillbringat förmiddagen med att stötta upp växter som blivit alldeles för tunga. Behöver i alla fall inte vattna utom hus idag, alltid något : )
    Jasså, man kan sticklingsföröka jätteverbenean. Låter ju intressan, men övervintrar du sticklingarna som du tagit nu eller tar du ytterligare fler senare? Sticklingarna du sätter ut nu hinner väl inte blomma, eller?
    Ha det så bra det går i värmen.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar övervintra jätteverbenan i källaren, låter den bara stå kvar i sina krukor. Vattnar bara någon gång under vintern. Annika Christensen lärde mig att man kan klippa stammen på jätteverbenan i små bitar och sätta i en pluggbox, de rotar sig jätte-fort. Har jag tur hinner de blomma i augusti, de var ca: 30 cm höga nu. De växer fort i värmen/ Kram Titti

      Radera
  7. Det är ju knappt man orkar sucka ens i denna värme!! Spännande med ett insektshotell. Gillar din funderade groda. Vilken bra idé att plantera i en vattenkanna! Såå snyggt med gräset i. Det måste jag lägga på minnet eftersom jag har en som läcker men för övrigt är hel.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...